• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nacionālās kultūras nozīme uzņēmuma ārvalstu tirgus apgūšanas stratēģijas izvēlē

Thumbnail
View/Open
303-38856-Pelse_Darta_dp09088.pdf (5.947Mb)
Author
Pelše, Dārta
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Dunska, Margarita
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba mērķis ir noskaidrot nacionālās kultūras nozīmi un ietekmi uz uzņēmuma ārvalstu tirgus apgūšanas stratēģijas izvēli Latvijas kontekstā. Balstoties uz nacionālās kultūras distances teoriju un nacionālās kultūras dimensiju teorijām, autore ir izvirzījusi divas hipotēzes: “Liela kultūras distance starp mājas valsti un mērķa valsti negatīvi ietekmē mājas valsts uzņēmuma darbību ārvalstī” un “Mājas valsts nacionālā kultūra ietekmē uzņēmuma stratēģijas izvēli ārvalstu tirgus apgūšanā”. Darbā izvirzītās hipotēzes ir apstiprinātas. Pētījuma rezultātā, balstoties uz Latvijas raksturojumu pēc G. Hofstēdes dimensijām, tika secināts, ka kultūras distance ietekmē Latvijas uzņēmumu darbības rādītājus ārvalstīs, kā arī nacionālā kultūra ietekmē ārvalstu tirgu apgūšanas stratēģiju izvēli. Atslēgvārdi: nacionālā kultūra, stratēģija, kultūras dimensijas, kultūras distance, Latvija.
 
The aim of this Bachelor Thesis is to find out the meaning and influence of national culture in the choice of business strategy for acquiring foreign markets. The author based on the theory of national cultural distance and national cultural dimension has put forward two hypotheses: „Large cultural distance between home country and target country negatively affects the business of the home country’s enterprise in the foreign country” and „ The national culture of the home country affects the choice of enterprise’s strategy for acquiring foreign market”. Both hypotheses are confirmed in this paper. Taking into account characteristics of Latvia that are based on G.Hofstede’s dimensions, it has been concluded that cultural distance and differences affect the results of Latvian businesses abroad and the choice of strategies Latvian enterprises use for acquiring foreign markets. Keywords: national culture, strategy, cultural dimensions, cultural distance, Latvia.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/21418
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses [8528]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV