Mārketinga komunikāciju novērtēšana un pilnveidošana SIA „Niteks”
Author
Lozovska, Polīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Praude, Valērijs
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbā „Mārketinga komunikāciju novērtēšana un pilnveidošana SIA Niteks” tiek apskatīta mārketinga komunikāciju sistēmas izmantošana un integrēta pieeja mārketinga komunikācijām modes produktu tirgū, kā piemēru apskatot ekskluzīvu apģērbu un apavu mazumtirdzniecības uzņēmuma Niteks mārketinga komunikāciju ar patērētājiem. Par darba teorētisko pamatu tiek izmantota Valērija Praudes un Jeļenas Šalkovskas pieeja mārketinga komunikācijām un integrētas mārketinga komunikācijas pieeja Pola Smita skatījumā.
Par analīzes materiālu tiek lietoti SIA Niteks publicētie un nepublicētie materiāli, SIA Niteks klientu anketēšanas rezultāti un SIA Niteks mārketinga daļas anketēšanas rezultāti. Darbs sastāv no ievada, teorētiskās daļas, analītiskās daļas, secinājumiem un nobeiguma. Darba mērķis bija izpētīt mārketinga komunikāciju ar patērētājiem plānošanu, izstrādāšanu un pielietošanu SIA Niteks, tā rezultātā atklāt pozitīvus aspektus un trūkumus, izstrādāt priekšlikumus mārketinga komunikāciju pielietošanas uzlabošanai, pozīciju nostiprināšanai tirgū, kā arī izpētīt modes industrijas vidi un mārketinga komunikāciju specifiku.
Pētījums atklāj, ka modes industrijā integrētām mārketinga komunikācijām ir galvenā loma komunikācijas veidošanai ar patērētājiem, sabiedrību, sadarbības partneriem, kā arī svarīga loma ir mārketinga komunikāciju veidu un līdzekļu kompleksai izmantošanai. SIA Niteks komunikācijā ar saviem patērētājiem par vissvarīgāko un visefektīvāko mārketinga komunikāciju instrumentu uzskata personisko apkalpošanu, populārāki ir komunikācijas līdzekļi, kas nodrošina uzskatāmību, pārējie mārketinga komunikāciju instrumenti un līdzekļi tiek lietoti kā papildinājums citiem, kaut gan, sakarā ar to, ka no klientu puses pieauga kompleksās pieejas pieprasījums, uzņēmums mārketinga mērķu sasniegšanai pielieto integrētās mārketinga komunikācijas.
Darbs var būt interesants ne tikai apģērbu un apavu mārketinga speciālistiem, bet arī citu produktu mārketinga speciālistiem, jo tajā tiek atklātas kopīgas tendences mārketinga komunikācijas sistēmas un komunikācijas līdzekļu izmantošanā, kā arī patērētāju un komunikācijas lomu izmaiņas tendences. The topic of this Master’s Paper is “Assessment and improvement of Niteks Ltd. marketing communications”. The Paper examines the marketing communication system and integrated marketing communication usage and specifics in fashion industry. As an example author examines garment retailer Ltd. Niteks marketing communication with the consumers.
The theoretical basis of the Paper is built on marketing communication approach given in the works of V.Praude and J.Šalkovska and on integrated marketing communications (IMC) theory from one of its founder's - Paul Smith's perspective, as in the last decade of the 20th century and in early 21st century integrated marketing communications became the major marketing Communications development approach. Experts admits that integrated communication approach in particular complies with modern tendencies as, according to Smith, IMC via communication helps to reach customers and facilitate their flow through various purchasing process phases, while the organization strengthens its image and establishes a dialogue and relations with the consumer.
The results of questionnaires obtained from company’s Niteks clients, as well as results of questionnaires obtained from company’s marketing department managers and company’s published and not published materials were used as the material for analysis in the Paper. The research shows that, integrated marketing communications has the essential role in forming communication with the consumers, collaboration partners and society in fashion industry; marketing communication tools used in complex provide more benefits.
The aim of this Paper is to study the planning, development and implementation of the company Niteks marketing communications with customers. During the study, following tasks were put up to define the positive moments and failings, to work out the suggestions for the better implementation of marketing communications, as well as research on the fashion industry environment, meaning of fashion in the marketing communication development and integrated marketing communication approach specifics in fashion industry.
The major benefits of this Paper are findings about the fashion industry specifics in communication with consumers and company’s Niteks marketing communication with their customers. The actual survey results show the strengths and weaknesses of company’s marketing communication from the customer point of view, and provide strong feedback from the customers. This Paper could be interesting not only for the garment marketing specialists, but also for the another product marketing specialists, because there are discovered common tendencies in use of marketing communication system and communication tools, as well as consumer behavior and communication role changes and importance of integrated approach in marketing communications.