• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rakstīšanas prasmes attīstīšana vidusskolā

Thumbnail
View/Open
306-13123-Svetlana_Grebneva_sg06065.pdf (4.856Mb)
Author
Grebneva, Svetlana
Co-author
Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte
Advisor
Kalnbērziņa, Vita
Date
2009
Metadata
Show full item record
Abstract
Šajā diplomdarbā aplūkotas rakstīšanas problēmas valodas mācīšanā, motivācijas nozīme un dažādu rakstīšanas metožu pielietojums. Kad skolēni mācās rakstīšanas prasmes, viņi iegūst arī zināšanas par valodas apguvi ar dažādu mācīšanas veidu un paņēmienu palīdzību. Šī diplomdarba mērķis bija izpētīt problēmas rakstīšanā un noteikt efektīvus paņēmienus, kā ar daudzpusīgu mācīšanas un mācīšanās prasmju metožu palīdzību motivēt studentus rakstīšanai. Lai izzinātu un analizētu visbiežāk sastopamās problēmas rakstīšanā, tika izvēlētas kvantitatīvās un kvalitatīvās pētīšanas metodes skolēnu zināšanu pilnveidošanai par eseju rakstīšanā nepieciešamajiem svarīgajiem paraugiem. Skolēni veica uzdevumus rakstīšanas prasmes uzlabošanai: atbilstošo saistvārdu lietošanā, organizācijā, plānošanā un melnrakstu sagatavošanā, rakstot esejas vidusskolā. Veiksmīga rakstīšana ir atkarīga no daudziem faktoriem: skolēnu motivācijas darbam, vārdu un saistvārdu zināšanas, rakstīšanas procesa sastāvdaļu organizācijas, labošanas ietekmes un skolēnu rakstīto darbu izvērtēšanas.
 
Problems of writing in the language learning, the role of motivation and use of different writing approaches have been inspected in the diploma paper. When students acquire writing skills, they also get the knowledge of language acquisition through different teaching ways and techniques. The purpose of the present paper was to examine problems in writing and define the effective tools to motivate students in writing through diverse teaching and learning writing skills methods. Quantitative and Qualitative methods of research were chosen to find out and analyse the common problems in writing for improving students’ knowledge of necessary patterns which have importance in writing essays. Students have done activities for improving writing skill: the appropriate use of linking words, organisation, planning and writing drafts in writing essays at secondary school. Successful writing depends on many factors: students’ motivation in work, the knowledge of vocabulary and linking words, organisation of subprocesses in writing process and effects of correction and evaluation of students’ written work.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/21997
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6782]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV