• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Filmu reklāmsaukļu diskursa analīze

Thumbnail
View/Open
306-29632-Spandega_Liva_ls09491.pdf (638.2Kb)
Author
Spandega, Līva
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Kuzmina, Jana
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Šajā bakalaura darbā ir analizētas filmu reklāmsaukļos lietotās kohēzijas saites. Darba mērķis ir noskaidrot, kā kohēzijas saites palīdz savienot reklāmsaukļus ar pārējām multimodālā teksta daļām. Pētījuma teorētiskajā daļā ir veikta konteksta, diskursa analīzes, multimodalitātes un kohēzijas konceptu salīdzinošā analīze. Darba praktiskajā daļā ir veikta reklāmsaukļu diskursa analīze, pielietojot Halideja un Hasanas (1976) teoriju par kohēziju angļu valodā, kā rezultātā tiek izpētīts, kā reklāmsaukļi tiek savienoti ar attēliem, kuri ir redzami filmu reklāmas rullīšos un plakātos. Analīzē tika iekļauti reklāmsaukļi no 100 filmām angļu valodā. Izpētes rezultāti liecina, ka visbiežāk lietotās kohēzijas saites ir reference un elipse. Ir iespējams secināt, ka reklāmsaukļi, kuros gramatiskās kohēzijas saites netiek izmantotas, kohēzijas efektu panāk vai nu ar leksisku saišu palīdzību vai arī šie reklāmsaukļi eksistē atsevišķi no citām multimodālā teksta daļām.
 
The cohesive ties used in film taglines are analysed in this bachelor thesis. The aim of this paper is to determine how cohesive ties help to link taglines together with other parts of multimodal texts. The theoretical research method is the comparative analysis of linguistic theories on language functions, context, discourse analysis, multimodality, and cohesion. In the empirical part of the paper, discourse analysis considering Halliday and Hasan’s (1976) theory on cohesion in English is implemented in order to investigate how taglines are connected with images visible on the posters and in the trailers they advertise. Taglines of 100 English language films were analysed. The results of the research show that the most frequently used grammatical cohesive ties are reference and ellipsis. It may be concluded that taglines that do not rely on grammatical cohesive ties either achieve cohesion through lexical devices or they exist separately from the other parts of multimodal text.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/22121
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV