• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Metakognitīvās stratēģijas un diskursa uztvere

Thumbnail
View/Open
306-35823-Mazure_Lilija_lm05042_2007.pdf (908.4Kb)
Author
Mazure, Lilija
Co-author
Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte
Advisor
Kalnbērziņa, Vita
Date
2007
Metadata
Show full item record
Abstract
Darbā tiek aplūkots psiholingvistikas pielietojums diskursa uztverē. Diskusija ir balstīta uz metakognitīvu stratēăiju izpēti ‘domāšanas artikulācijas’ protokolos, kur tiek atspoguļotas kognitīvas un metakognitīvas darbības teksta izpratnes laikā. Darba mērķis ir pierādīt, ka diskursa apstrādes laikā aktīvais monitorings noved pie aktīva metakognitītvo stratēģiju, kuras tieši iespaido sapratnes procesu, pielietojuma kognitīvo procesu kontrolei. Darbā ir izmantotas šādas metodes: atbilstošas literatūras analīze;‘domāšanas artikulācijas’ protokolu un diskursa analīzes kvalitatīvās metodes, balstītas uz Tīrnija un Pērsona (1983) un Flauera un Haisa (1981) izstrādātām struktūrām; un kvantitatīvās statistiskas metode. Gan teorētiskajā, gan praktiskajā daļā iegūtie dati ir apkopoti darba nobeigumā.
 
The present paper deals with the application of psycholinguistic approach to the analysis of discourse processing. The discussion is based on researching metacognitive strategies in think aloud protocols reflecting cognitive and metacognitive activities during the session of text comprehension. The research is aimed to prove that during discourse processing active monitoring leads to control over cognitive processes through active use of metacognitive strategies, which have a direct impact on the process of comprehension. The research methods applied are: the analysis of relevant literature, the qualitative methods of think-aloud protocol and discourse analysis, based on Tierney and Pearson’s (1983) and Flower and Hayes’s (1981) frameworks, and the quantitative statistical method. All the findings of both theoretical and practical research are summarized in the concluding part of the research.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/22183
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV