• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mīta motīvi angļu un skotu tautas balādēs

Thumbnail
View/Open
306-36163-Tiesniece_Ilona_040001.pdf (607.5Kb)
Author
Tiesniece, Ilona
Co-author
Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte
Advisor
Saliņa, Elita
Date
2007
Metadata
Show full item record
Abstract
Konkrētais pētījums ir veltīts ķeltu un skandināvu ietekmes uz angļu un skotu tautas balādi novērtēšanai. Pētījumā procesā tikai pētīti ne tikai formāli pierādījumi mīta ietekmei aizgūtu motīvu un struktūru veidā, bet tika arī pievērsta uzmanība mīta stimulējošai nozīmībai cilvēces radošajā darbībā. Pētījums ietver arī pirmatnējās mutvārdu dzejas rašanās mīta un rituāla sinkrētisma apstākļos analīzi, pievēršot uzmanību šī sinkrētisma saistībai ar balādes žanra uzbūvi, kur vienāda nozīme ir gan stāstījumam, gan melodijai. Teorētiskais pamats šim pētījumam sastāv no Elijas Meļetinska un Džozefa Kembela pētījumiem par folkloras vēsturi, mīta un rituāla nozīmi folkloras izcešanās, un to izpausmi dažādos folkloras žanros. Karla Gustava Junga arhetipu teorija tika izmantota bieži sastopamu līdzīgu britu balāžu tēmu un motīvu analīzē. Strukturālisma teorijas pamatnostādnes tika pielietotas analizējot sintagmātisko attiecību esamību mitoloģijā un to pārnešanu uz citiem folkloras žanriem, šai gadījumā balādēm.
 
. The present research has been devoted to the examination of Celtic and Nordic myth influence on the folk ballads of Scotland and England. Not only formal results of myth influence have been examined in the form of borrowed motifs and structures but the significance of myth as the stimulus of human creativity has been analysed. It has also been investigated how primitive oral poetry emerged within the primitive syncretism of myth and ritual and how this has affected the genre or ballads, where text and music is of equal significance. The theoretical basis of the present research has been combined from the studies of folklore history and the influence of myth in folklore origin, the significance of ritual and its manifestation in folklore, represented by researches of Eleazar Meletinsky and Joseph Campbell. C.G.Jung’s notion of archetypes has been applied in the formulation of recurrent themes and motifs in British ballads. Structuralism theory has been aplied since the concepts of syntagmatic relationships in mythology have been transferred to folklore, in this case ballads.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/22189
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV