• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mājmācība kā alternatīvs izglītības ieguves veids bērniem

Thumbnail
View/Open
306-44631-Kokina_Laine.Marija_lk11155.pdf (665.6Kb)
Author
Kokina, Laine Marija
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Putniņa, Aivita
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbs „Mājmācība kā altneratīvs izglītības ieguves veids bērniem” ir pētījums par mājmācības kustību Latvijā, ietverot tajā ģimeņu prakses mācot bērnus mājās, kā arī pievēršoties skolas un valsts lomai mājskološanas kontekstā. Šobrīd Latvijā mājmācības kustība ir salīdzinoši jauna un tikai pēdējos gadus aiz vien aktīvāk tiek runāts par bērnu mācīšanu mājās kā alternatīvu izglītības formu. Pētījuma mērķis ir noskaidrot mājmācības iespējas Latvijā un, kāpēc ģimenes izvēlas šadu modeli bērna formālajai izglītošanai, pievēršoties mācību organizēšanai mājās un sadarbībai ar skolu. Iegūtie secinājumi norāda, ka ģimenes izvēlas bērnus mācīt mājās, lai sniegtu viņiem labākas zināšanas, kā arī, lai tiktu paildzināta mātes – bērna saikne. Kā arī šobrīd tiek risināts jautājums par mājskološanas likumisko pusi, lai tā iegūtu vietu izglītības sistēmā, kā iespējama altenratīva institucionalizētajām un privātajām skolām. Atslēgvārdi: formālā izglītība, ģimeņu skola, izglītības antropoloģija, mājmācība
 
“Homeschooling – Alternative Approach to Child’s Education” is a research into homeschooling movement in Latvia, including family practices teaching children at home and the roles of school and state within the context of homeschooling. Currently the homeschooling movement is relatively new in Latvia and it has only begun to be discussed more widely as an alternative form of education in recent years. The goal of this research is to explore homeschooling opportunities in Latvia and why families would choose this type of module for their formal education, addressing study arrangement between home and school. The resulting conclusions show, that families choose to educate their children at home to give them more valuable knowledge and to prolong the bond between the mother and child. However the lawful side of homeschooling is being resolved right now in order to give it a place in the education system as an alternative to institutionalized and private schools. Key words: formal education, family schooling, education anthropology, homeschooling
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/22307
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV