Pārtikas kultūras dinamika Latvijā
Autor
Labāne, Danija
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Tisenkopfs, Tālis
Datum
2009Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Maģistra daba „Pārtikas kultūras dinamika Latvijā” mērķis ir novērtēt pārtikas kultūras dinamiku caur patēriņa izmaiņām, apzināt jaunākās inovācijas pārtikas kultūras kontekstā, kas mājsaimniecības līmeni ietekmē caur jaunu aģentu ienākšanu, kā arī censties interpretēt un nonākt pie zināmiem skaidrojumiem. Maģistra darba hipotētiskie uzstādījumi:
-jaunais aģents – lielveikals homogenizē pārtikas patēriņa tendences un liek adaptēt jaunu dzīvesstilu;
-lielveikalu plašā attīstība reizē ar alternatīvo pārtikas ražošanas un izplatīšanas formu evolūciju (bioloģiskā pārtika, tiešā tirdzniecība, vietējas izcelsmes pārtika utml.) sekmē pieprasījumu pēc alternatīvās produkcijas, radot iespēju nostiprināt zaļā patēriņa nišu;
-pārtikas izvēli un paradumus nosaka zināšanas, dzīvesstila modeļi, ekoloģiskie apsvērumi, kas reprezentē pārtikas kultūru noteiktā sabiedrības kontekstā.
Empīriskā materiāla iegūšanai izmantotas strukturētās intervijas ar respondentiem, lai caur patēriņu un indivīda uzvedību konstatētu galvenās pārtikas kultūras tendences. Turpretī pārtikas kultūras dinamika tiks analizēta caur patēriņa un uzvedības maiņu, kā arī jaunu aģentu ienākšanu Latvijas tirgū. Izvēršot secinājumus apstiprinās darba sākumā izvirzītās hipotēzes, kas norāda uz pārtikas kultūras dinamiku.
Atslēgas vārdi: jaunu aģentu ienākšana, pārtikas patēriņa uzvedības maiņa, strukturētās intervijas. Master’s thesis „Food culture dynamics in Latvia” objective is to estimate food culture dynamics through consumption changes, explore newer innovations in the food culture context, which in household’s level affects through the new agent entering, try to interpret and came to some explanations. Master’s thesis hypothetical settings as follows:
new agent – supermarket homogenize food consumption trends and adapt new lifestyle;
extensive development of supermarkets together with alternative food production and evolution of distribution forms (biological food, direct trading, local food etc.) further alternative food demand growing, which indicates the possibility to establish green consumption niche;
food choices and habits determine knowledge, lifestyle models, ecological considerations which represents food culture in a given society context.
In order to define the main food culture trends through consumption and behavior, for empiric material obtaining is used structured interviews. However food culture dynamics is analyzed through consumption and behavior changes as well as through new agent entering Latvian market. Deploying of conclusions can approve main hypotheses which indicate food culture dynamics.
Key words: new agent entering, food consumption behavior changes, structured interviews.