Show simple item record

dc.contributor.advisorZitmane, Maritaen_US
dc.contributor.authorTeice-Mamaja, Evitaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-24T08:04:02Z
dc.date.available2015-03-24T08:04:02Z
dc.date.issued2010en_US
dc.identifier.other14856en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/22516
dc.description.abstractMaģistra darba nosaukums ir „Dzimtes diskurss Latvijas politikā: politisko partiju Saeimas priekšvēlēšanu drukāto reklāmu analīze latviski rakstošajos dienas laikrakstos (1993 – 2006)”. Darbā tiek pētīts kā divdesmit gadu laikā kopš Latvijas neatkarības atgūšanas un iekļaušanās demokrātisku sabiedrību saimē ir norisinājies politiskās varas dalījums dzimtes aspektā, kā veidojies un attīstījies dzimumu vienlīdzības un dzimtes lomu jautājums Latvijā. Darba mērķis ir noskaidrot vīriešu un sieviešu kā politiskā procesa dalībnieku diskursīvās līdzības un atšķirības, kādas politiskās jomas un jautājumi politiskajās reklāmās sabiedrībai tiek reprezentētas kā sievietēm vai vīriešiem piekritīgas, un izdarīt secinājumus par dzimtes un varas attiecību problemātiku Latvijā. Darbā izmantotā teorētiskā pieeja ir kritiskā diskursa analīze, kuras pamatā ir pieņēmums, ka nevienlīdzība un netaisnība tiek atkārtoti reproducēta un leģitimēta ar valodas starpniecību. Darbs sastāv no astoņām nodaļām un tajās ietvertajām apakšnodaļām. Teorētiskajā daļā aprakstīta līdzvērtīgas dzimumu politiskās pārstāvniecības nozīme demokrātiskā politiskajā procesā, politiskās kultūras jēdziens, dzimtes aspekts politiskajā kultūrā un dzimtes aspekts politiskajā kultūrā Latvijā, iezīmētas apskatāmā laika perioda vēsturiskās norises Latvijā un dzimtes aspekts pārejas periodā. Teorētiskajā daļā arī aplūkota politiskā reklāma, kritiskā diskursa analīze un aprakstītas darbā izmantotās pētniecības metodes un to pielietošanas pamatojums. Darba praktiskajā daļā veikta 145 politisko partiju drukāto reklāmu tekstuālo vēstījumu kvantitatīvā un kvalitatīvā kontentanalīze, 143 politisko partiju drukāto reklāmu vizuālā kvantitatīvā un kvalitatīvā kontentanalīze, aprakstīti iegūtie rezultāti, uz tiem balstītie secinājumi un izteikti to iespējamie skaidrojumi. Apkopojot analīzes gaitā iegūtos rezultātus, tiek secināts, ka politika ir reprezentēta kā maskulīna joma un vīrietis tajā kā valdošā norma, bet sieviete - kā izņēmums. Dzimtes tradicionālā sieviešu un vīriešu reklāmas vēstījumu tematika liecina, ka Latvijas politiskajā vidē ietekmi nav zaudējis pārejas periodam raksturīgais dalījums, kas sievieti tradicionāli asociē ar privāto, bet vīrieti – ar publisko sfēru, un sievietes, izvēloties un akceptējot tādu tematiku, leģitimē šo dalījumu. Tāpat secināts, ka politiskajā laukā Latvijā ir tendence politiskajiem kandidātiem vīriešiem pārņemt sievietēm tradicionālās komunikācijas stratēģijas un neverbālās komunikācijas paņēmienus, kamēr sievietes biežāk no tiem atsakās un drīzāk savās komunikācijas stratēģijās tiecas iedzīvināt tos paņēmienus, kas tradicionāli uzskatāmi par vīriešiem raksturīgiem. Darba pielikumā iekļauts reklāmas tekstuālo vēstījumu kontentanalīzes ietvaros un vizuālo reprezentāciju kontentanalīzes ietvaros analizēto reklāmu skaits un laikraksti, kuros tās publicētas, sieviešu un vīriešu vizuālo reprezentāciju kontentanalīzes kategorijas, reklāmas tekstuālo vēstījumu kontentanalīzes kategorijas, vizuālo reprezentāciju kontentanalīzes tabula, reklāmas tekstuālo vēstījumu kontentanalīzes tabula, vizuālās kontentanalīzes gaitā analizētās reklāmas un reklāmas, kurās analizēti tekstuālie vēstījumi. Atslēgvārdi: sieviete, vīrietis, dzimte, politiskā kultūra, pārejas periods, politiskā reklāma, diskurss, politiskās partijas, kontentanalīzeen_US
dc.description.abstractThe title of the Master’s paper is „Gender discourse in the Latvian politics: analysis of the printed adverts in the Parliament pre-election campaigns of political parties in the Latvian daily newspapers (1993-2006)” and it deals with how over the twenty years since Latvia has regained its independence and joined the family of democratic societies, the division of political power into the gender aspect has taken place and how the issues of gender equality and the role of gender were formed and developed in Latvia. The goal of the work is to establish discoursive similarities and differences between men and women being participants in political processes in order to find out what political subjects, issues and spheres are represented to the public through political advertising as admissible either to men or women, and draw conclusions about the gender and power problems in Latvia. The applied theoretical method is the critical discourse analysis, as it is always grounded on the assumption that inequality and injustice are repeatedly reproduced and legitimized through the means of language. The work contains eight chapters and respective sub-chapters. Theoretical part describes Theoretical part describes the significance of equivalent representation of the persons of both sexes in the democratic political process, the concept of political culture, the gender aspect of political culture and political culture in Latvia. The theoretical part of the work also gives insight into historical background in Latvia in the period under research as well as describes the gender aspect in the transitional period. The theoretical part also presents review of political advertising and critical discourse analysis, and describes the applied research methods and grounds for their application. In the practical part of the paper the author has carried out quantitative and qualitative content analysis of textual messages in 145 printed political advertisements, content analysis of visual representation of men and women in 143 printed political advertisements. The practical part of the paper also presents obtained results, derived conclusions and possible explanations. Having summarized results obtained during the analysis, it is concluded that politics is represented as a masculine sphere and a man as a ruling norm within it, while a woman – as an exception. The subject-matter of the traditional men and women gender advertising messages testify that the subdivision characteristic for the transitional period is maintained in the Latvian political environment when a woman is traditionally associated with the private sphere, but the man – with the public one, and women, by choosing and accepting such themes, legitimize this subdivision. It is also concluded that in the political field there is a tendency in Latvia that masculine political candidates take over communication strategies and non-verbal types of communication that are traditional for women while women mostly give them up and rather embody in their communication strategies those methods which traditionally are regarded as masculine. The appendix to the paper contains the number of advertisements analyzed within the content analysis of the promotional textual messages and within the content analysis of visual representations, and the newspapers where these advertisements were published; categories of the content analysis of the visual representations of men and women, categories of the content analysis of the promotional textual messages, a table of the content analysis of the visual representation, a table of the content analysis of the promotional textual messages, advertisements analyzed within the visual content analysis and advertisements where textual messages were analyzed. Key words: woman, man, political culture, political advertising, transitional period, critical discourse, political parties, content analysis.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKomunikācijas zinātneen_US
dc.titleDzimtes diskurss Latvijas politikā: politisko partiju Saeimas priekšvēlēšanu drukāto reklāmu analīze latviski rakstošajos dienas laikrakstos (1993-2006)en_US
dc.title.alternativeGender discourse in the Latvian politics: analysis of the printed adverts in the Parliament pre-election campaigns of political parties in the Latvian daily newspapers (1993-2006)en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record