• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vides reklāmu dizaina semiotiskā analīze: Rīga 2011

Thumbnail
View/Open
309-21597-Liepina_Linda_ll09009.pdf (1.460Mb)
Author
Liepiņa, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Šķilters, Jurģis
Date
2012
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba tēma ir „Vides reklāmu dizaina semiotiskā analīze: Rīga 2011”. Pētījuma problemātika ietver jautājumu par to, vai vides reklāmu efektivitātes noteicošais faktors ir vizuālais vēstījums. Darba mērķis bija izpētīt 2011. gada vides reklāmu vizuālo vēstījumu un noskaidrot to efektivitāti. Darba teorētiskajā daļā aplūkots reklāmas jēdziens, reklāmu veidi, vides reklāma, semiotika, dizains reklāmā. Metodoloģijas daļā aprakstīts par kontentanalīzes un aptaujas metodēm. Kontentanalīzes kategorijas veidotas pēc Bergstrema (Bo BergstrĻm), Deivisa (Joel J. Davis), Pīrsa (Charles Pierce), Barta (Roland Barthes) teorijām. Empīriskajā daļā veikta 100 vides reklāmu vizuālā kontentanalīze un apkopoti aptaujas dati efektivitātes mērīšanai. Rezultātā diskusijas daļā meklētas saistības, sakarības un interesantākie fakti, kas tika iegūti ar abu pētniecības metožu palīdzību.
 
The main topic of the Bachelor paper „Semiotic analysis of outdoor advertising design: Riga 2011” involves the issue of whether the effectiveness of outdoor advertisings key factor is the visual message. Aim of the paper was to study outdoor advertising visual message and make impact analysis. The theoretical part of the paper includes theory about advertising concept, types of advertising, outdoor advertising, semiotic, advertising design. Methodological part includes description of research methods like content analysis and survey. Content analysis is based on BergstrĻm B., Davis J.J., Pierce C. and Barthes R. theories. The empirical part of paper consists of two major parts: visual content analysis and survey data representation. Content analysis includes 100 outdoor advertising visual message researches. Discussion part summarizes the relevance, relationship which was obtained.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/22561
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV