• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Polisēmija reklāmas ziņojumos: 2009.-2011. gada sociālo reklāmu analīze

Thumbnail
View/Open
309-21965-Araja_Mara_ma06006.pdf (2.717Mb)
Author
Arāja, Māra
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Šķilters, Jurģis
Date
2012
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījuma „Polisēmija reklāmas ziņojumos: 2009.-2011. gada sociālo reklāmu analīze” mērķis ir izpētīt reklāmas vēstījuma polisēmās nozīmes un analizēt auditorijā veidotās dažādās nozīmes, identificējot polisēmijas saistību ar reklāmas vēstījuma efektivitātes paaugstināšanu. Darbs ir starpdisciplinārs un apvieno kognitīvo zinātņu, psiholoģijas un lingvistikas jomu ar komunikācijas zinātni un ļauj vērtēt reklāmas vēstījuma polisēmijas saistību ar tās efektivitāti. Pēc 128 reklāmu kontentanalīzes un aptaujas, noskaidrojot iespējamās nozīmes 16 reklāmām, tika pierādīts, ka reklāmu ziņojumu nozīmes ir polisēmas. Aptaujā piedalījās 316 respondenti un tika identificētas 5056 nozīmes. Izveidotos nozīmju tīklus var iedalīt 3 grupās – reklāmas, kurām piešķirtās nozīmes ir vienlīdzīgas, kurām izvirzās 2-3 izteiktas nozīmes un kurām izvirzās viena izteikta nozīme. Tās, kurām piešķirtās nozīmes ir savā starpā saistītas, vairāk motivē rīkoties atbilstoši tās aicinājumam.
 
Objective of master thesis – Polysemy in advertising: An analysis of social advertising in 2009-2011 – is to research polysemical meanings of different social advertisements and analyze how auditory perceive various meanings of it. Rresearch project is interdisciplinary and it combines cognitive science, psychology and linguistics with communication science. Research is based on content analysis of 128 social advertisements in Latvia. After careful analysis 16 advertisements were presented in a poll. Data showed 5056 different meanings of presented social advertisements. After content analysis different advertisement meaning networks were made which can be dividend in three groups – advertisements with equal meanings, advertisements with 2 to 3 meanings and advertisements with one strong meaning. Advertisements with meanings which are linked are more motivating to their audience.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/22565
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV