Auditorijas uzmanību piesaistošie paņēmieni "Dienas"Reklāmas gada balvai nominētajās reklāmās
Autor
Arnītis, Edgars
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Rupā, Ulrika
Datum
2007Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darba tēma ir „Auditorijas uzmanību piesaistošie paņēmieni „Dienas” reklāmas gada balvai nominētajās reklāmās”.
Darba mērķis ir noskaidrot, kādas vizuālas formas un semantiskas nozīmes spēj pievērst cilvēku uzmanību, un kā šie paņēmieni tiek izmantoti Latvijā publicētajās laikrakstu reklāmās.
Lai izpētītu fenomenu, darbā tiek iztirzātas pētnieku un profesionāļu atziņas par cilvēka uztveres procesu, selektīvo stimulu atlasi, ikoniskumu, uzmanības lomu vizuālajā komunikācijā un dažādajiem reklāmas tehnikas paņēmieniem, kas var kalpot, kā efektīvi uzmanības pievēršanas līdzekļi.
Atbilstoši darba mērķim, tika izvirzīta hipotēze: „Galvenie faktori, kas tiek izmantoti drukātajās reklāmās, lai pievērstu lasītāja uzmanību, ir izteiksmīgs realitāti atgādinošs vai, tieši pretēji, realitātei neatbilstošs attēls, intriģējošs virsraksts un viegli uztverams reklāmas maketa dizains.”
Lai pārbaudītu izvirzīto hipotēzi, šī bakalaura darba ietvaros tika veikti divi pētījumi, kuru ietvaros tika veikta kontentanalīze 76 nominētajām reklāmām un veikts auditorijas pētījums, kas ar fokusa grupu interviju un eksperimentālu testu palīdzību ļāva noskaidrot tos aspektus, kas nosaka auditorijas uzmanības izvēli par labu kādai reklāmai.
Rezultātā hipotēze tika apstiprināta un pierādījās, ka efektīviem vizuāliem tēliem, intriģējošiem virsrakstiem, krāsām, kompozīcijas blīvumam un dažādiem reklāmas stāsta veidošanas paņēmieniem ir būtiska nozīme, lai pievērstu auditorijas uzmanību. Taču ne mazāk svarīga loma ir lasītāja individuālajām vajadzībām, kas lielā mērā nosaka ieinteresētību konkrētā reklāmas ziņojumā.
Atslēgvārdi – reklāma, uztvere, uzmanība, priekšstati, attēls, virsraksts The theme of Bachelor paper is „Audience attracting tricks in advertisements nominated for advertisement prize of the „Diena”.
The aim of project is to find out visual forms and semantic meanings that can attract people attention, and how these methods are used in advertisements that are published in Latvian newspapers.
Researcher’s and professional’s cognitions about the humans perception, selective selection of stimulus, iconicity, attention’s role in visual communication and various advertising tricks, that could work as effective tools to attract attention, are discussed in paper to study the phenomena of attention.
Following the aim of the paper, the hypothesis was set: „Main factors that are used in printed advertisements to attract audience attention are expressive images that remind reality or are improper to it, intriguing headline or easy perceiving design of advertisements layout.
To verify hypothesis, two researches were done in this project. One was content analyze to 76 nominated advertisements. Other was audience research, where aspects that determine audience attention to specific advertisement were found out with the help of focus group interviews and experimental tests.
Consequently hypothesis was approved and it came out that effective visual image, intriguing headline, color, composition and various tricks of advertisements technique have essential importance to attract audience attention. But newer the less importance is to readers individual needs that have a big impact to set persons interests in specific advertising message.
Keywords – advertising, perception, attention, notion, image, headline