• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arodbiedrību darbība Latvijā: LIZDA arodbiedrības gadījuma izpēte

Thumbnail
View/Open
309-41419-Zuja_Megija_mz11065.pdf (2.894Mb)
Author
Zuja, Megija
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Niklass, Mareks
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba autore pēta arodbiedrību darbību Latvijā, veicot Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības gadījuma izpēti (LIZDA). Darba mērķis ir noskaidrot, kas nosaka indivīdu pievienošanos un darbošanos LIZDA. Autore izmanto socioloģisko racionālās izvēles teoriju, darba tirgus regulējuma analīzi un sociālo tīklu analīzi. Autore veica daļēji strukturētas intervijas ar LIZDA valdes locekļiem, esošajiem un bijušajiem arodbiedrības biedriem un, ar bijušo izglītības ministru Robertu Ķīli. Autore secina, ka daudzus skolotājus, pievienoties un palikt arodbiedrībā, motivē vajadzība pēc materiāla un nemateriāla atbalsta, kā arī atklājās, ka arodbiedrības primārās intereses ir skolotāju algas. Atslēgas vārdi: arodbiedrība, LIZDA, racionālā izvēle, sociālo tīklu sistēma, bezbiļetnieku motīvi.
 
The bachelor thesis is based on a case study of Latvian Trade Union of Education and Science Employees (LIZDA). The thesis is aimed to identify what is determining an individual’s decision to join and stay in the trade union. The author uses the sociological rational choice theory, the analysis of labour market regulation and the analysis of social network system. The author conducted semi-structured interviews with board members of LIZDA, current and former trade union members and the former education minister Roberts Kilis. The author concludes that a need for material and immaterial support motivates many teachers to join and stay in the union. It appears that the primary concern of the trade union is wages for teachers. Keywords: trade union, LIZDA, rational choice, social network system, free-rider motives.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/22732
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV