Civilās aviācijas nozares attīstība Eiropas Savienības vienotā tirgus ietvaros
Author
Mikstans, Mārtiņš
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Kanels, Juris
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Civilā aviācija ir nozīmīgs transporta veids, kas ES piedzīvojis 48% pieaugumu kopš 1997. gada. Pastāv viedoklis, ka šādu izaugsmes tempu izraisīja ES civilās aviācijas nozares liberalizācija, kā rezultātā uzlabojās aviokompāniju konkurētspēja un lidostu efektivitāte, kā arī radās tarifu samazinājums, izraisot pasažieru skaita pieaugumu. Darba mērķis ir noskaidrot, kā liberalizācija ietekmējusi aviokompāniju un lidostu attīstību, kā arī novērtēt tās ietekmi uz patērētājiem (pasažieriem). Darbā apskatīts nozares regulējums (normatīvie akti, starpvalstu līgumi, organizāciju darbs), kas salīdzināts ar identificētajiem konkurences modeļiem. Nozares galvenie rādītāji salīdzināti ar teorētisko piederību tirgus struktūrai. Pētījuma rezultātā noskaidrots, ka liberalizācija veicinājusi nozares attīstību un tieši patērētāji guvuši lielāko labumu. Civil aviation is an important transport modus that has grown by 48% since 1997. Opinion exists this growth rate has been triggered by the liberalization of the EU civil aviation sector forcing airlines to compete more fiercely and airports to optimize their efficency thus causing reduction in airfares that stimulated passenger increase. The aim of this paper is to determine the impact of liberalization on airport and airline development as well as to evaluate its benefits for passengers (consumers). Paper describes relevant sector regulations (laws, agreements, organizations) which are compared with identified competition models. The key sector indicators are then compared with the theoretic market structure. The results of the analysis show that liberalization has fostered sector development and mainly consumers benefit from it.