• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Džima Džārmuša filmas: estētiskā piedzīvojuma specifika

Thumbnail
View/Open
306-12508-Andria_Darsavelidze_AngF040296.pdf (245.8Kb)
Author
Darsavelidze, Andria
Co-author
Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte
Advisor
Freibergs, Viktors
Date
2009
Metadata
Show full item record
Abstract
Andria Darsavelidzes bakalaura darbs ir mēģinājums izpētīt pazīstamā neatkarīgā spēles kino veidotāja Džima Džarmuša (Jim Jarmusch) darbus. Aplūkojot Džarmuša filmu izraisīto estētisko pārdzīvojumu specifiku, pētījums pielieto estētiskās reakcijas teoriju, īpašu uzmanību veltot Volfganga Isera metodoloģiskajai koncepcijai. Darbā tiek mēģināts demonstrēt, kā katra no deviņām izpētītajām filmām motivē un vēlāk atkārtoti neapmierina skatītāja ekspektācijas. Tādējādi, pētījums rod unikālu pielietojumu Isera estētiskās reakcijas teorijai, kā arī atklāj strukturālās īpatnības, kas caurstrāvo Džarmuša kinematogrāfiskus darbus.
 
Andria Darsavelidze’s Bachelor thesis takes a look at the narrative films by the celebrated independent filmmaker Jim Jarmusch. The study focuses on the mechanics of the aesthetic experience triggered by Jarmusch’s films, relying on the theory of aesthetic response and Wolfgang Iser’s work in particular. By utilizing the methodology developed by Iser, the study attempts to expose the process of expectation buildup and their subsequent unfulfillment in nine Jarmusch’s films. Thus, the work not only finds a unique application of Iser’s theory of aesthetic response but also reveals the features that prove to pervade Jarmusch’s cinematic work.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/23990
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV