Frazeoloģismu lietojums rakstos par personālvadības jautājumiem
Author
Ivbule, Krista
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Apse, Vineta
Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Šis darbs atspoguļo frazeoloģismu lietojumu rakstos par personālvadības jautājumiem, uzrādot to lietojuma biežumu, kā arī iztirzājot to nozīmi un semantiskās klasifikācijas trīs pakāpju analīzi. Raksti ir apkopoti no trim dažādiem multimediju avotiem: Workforce Magazine, BLR – Business and Legal Resources, and Human Resources IQ. Tā kā frazeoloģismi kā valodas līdzekļi ir plaši izmantoti mūsdienu angļu valodā, tad pētījuma mērķis ir izpētīt, aprakstīt un analizēt frazeoloģismu nozīmi rakstos par personālvadības jautājumiem. Pētījumā ir pielietotas kvalitatīvās un kvantitatīvās pētniecības metodes, tas ir, literatūras analīze, diskursa analīze, aprakstoša interpretācija un frazeoloģismu lietojuma biežuma analīze. Pētījuma rezultāti parāda, ka frazeoloģismi rakstos par personālvadības jautājumiem ir lietoti vidēji bieži. Visbiežāk lietotā semantiskā klasifikācija ir vidēji idiomātiski frazeoloģismi, kam seko pilnīgi idiomātiski un neidiomātiski frazeoloģismi. Frazeoloģismi ir lietoti rakstos par personālvadības jautājumiem, lai radītu spilgtu un dzīvu valodu, plūstošus un sadzīviska rakstura tekstus, kā arī, lai izvairītos no monotonijas valodā. Partikulu funkcijas piešķir valodai kustīgumu, kā arī pārliecinātāku raksta vēstījumu.
Atslēgas vārdi: frazeoloģismi, partikulas, neidiomātiski frazioloģismi, vidēji idiomātiski frazioloģismi, pilnīgi idiomātiski frazioloģismi, raksti par personālvadības jautājumiem, biznesa diskurss The present paper reflects the use of phrasal verbs in human resource articles by presenting their frequency and discussing the meaning and three-degree scale of semantic classification of phrasal verbs. Articles are collected from three different multimedia sources: Workforce Magazine, BLR – Business and Legal Resources, and Human Resources IQ. Since phrasal verbs are language features that are commonly applied in modern English, the aim of the research is to investigate, describe and analyse the use of phrasal verbs in human resource articles. The applied research methods are qualitative and quantitative, that is, literature review, discourse analysis, descriptive interpretation and the analysis of the frequency of phrasal verbs. The results of the research reveal that phrasal verbs in human resource articles are used semi-frequently. The semantic classification applied most frequently is semi-idiomatic phrasal verbs followed by fully-idiomatic phrasal verbs and non-idiomatic phrasal verbs. The reason of using phrasal verbs in human resource articles is to create colourful, live, fluent and colloquial texts to avoid monotony in the language. The functions of the particles create motion to the language as well as add persuasiveness to the message of the article.
Key words: phrasal verbs, particles, non-idiomatic phrasal verbs, semi-idiomatic phrasal verbs, fully-idiomatic phrasal verbs, human resource articles, business discourse