• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Eiropas Savienības uzņēmējdarbības vide start-up uzņēmumu attīstīšanai (salīdzinošā analīze ar ASV)

Thumbnail
View/Open
303-41096-Kapenieks_Kristaps_KK12027.pdf (1.206Mb)
Author
Kapenieks, Kristaps
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Batraga, Anda
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darbā „Eiropas Savienības uzņēmējdarbības vide start-up uzņēmumu attīstīšanai (salīdzinošā analīze ar ASV)” tiek pētīts, kā uzņēmējdarbības vide ietekmē start-up uzņēmējdarbības aktivitāti un kur uzņēmējdarbības vide ir piemērotāka start-up uzņēmējdarbībai – Eiropas Savienībā vai ASV. Lai iegūtu atbildi uz šiem jautājumiem, maģistra darbā tiek pētīts, kas ir start-up uzņēmums un kā to ietekmē ārējā uzņēmējdarbības vide, salīdzināti vides faktoru dati par četrām Eiropas Savienības dalībvalstīm – Vāciju, Itāliju, Zviedriju un Ungāriju – ar datiem par ASV, kā arī ekspertu viedokļi par atšķirībām abās vidēs. Darbā ir secināts, ka ASV uzņēmējdarbības vide ir piemērotāka start-up uzņēmumu attīstīšanai. ASV ir piemērotāka kultūra, labāka ekonomiskā un politiskā situācija, kas rada vidi, kas ir daudz motivējošāka pārvērst jaunas idejas start-up uzņēmumos. Atslēgvārdi: start-up uzņēmums, ārējā uzņēmējdarbības vide, uzņēmējdarbības aktivitāte, start-up mārketings, start-up kultūra.
 
In the master’s thesis „The European Union Business Environment for Development of Start-ups (Compared to the USA)” a research has been carried out to find out how the external business environment factors affect entrepreneurship activity and where the external business environment provides more opportunities for developing start-up companies – in the European Union or the USA. To answer these questions the author finds out what is a start-up company and how the external business environment affects it. The author compares environment factor data of four EU countries to the data of the USA environment, as well as the expert opinions about the differences in the environments. The author concludes in the master’s thesis that the USA’s cultural, economic and political environment provides more opportunities for start-up development. Key words: Start-up company, external business environment, entrepreneurship activity, start-up marketing, start-up culture.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/25456
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses [8528]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV