• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stilistiskie izteiksmes līdzekļi reklāmas devīzēs

Thumbnail
View/Open
306-31917-Ieva_Radina_ir05063.pdf (415.7Kb)
Author
Radiņa, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte
Advisor
Karapetjana, Indra
Date
2009
Metadata
Show full item record
Abstract
Reklāmas devīzes ir frāzes, kas izsaka reklāmas paziņojuma būtību un, kas tiek lietotas, lai veicinātu produktu patēriņu un pakalpojumu izmantošanu. Bakalaura darba mērķis bija izpētīt valodas mākslinieciskās izteiksmes līdzekļu lomu reklāmu uztveršanā. Teorētisko materiālu un reklāmas devīžu piemēru diskursa analīze pierādīja, ka mākslinieciskās izteiksmes līdzekļu galvenā loma reklāmas devīzēs ir ietekmēt pircēja izvēli, stimulēt vēlēšanos iegādāties un izmantot tos produktus un pakalpojumus, kas tiek piedāvāti. Tādā veidā valodas mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus izmanto manipulācijai un pārliecināšanai. Veicot pētījumu tika secināts, ka reklāmas devīzēs lietotie leksiskie, sintaktiskie un fonētiskie mākslinieciskās izteiksmes līdzekļi ir valodniecības rīki, kas piešķir papildus nozīmi izvēlētajiem vārdiem vai frāzēm, veido īpašas teikumu uzbūves struktūras, rada sevišķus akustiskus efektus, rosina pozitīvas emocijas un mākslīgā veidā padara reklāmas personiskas. Atslēgas vārdi: reklāmu devīzes, reklāmas diskurss, leksiskie, sintaktiskie un fonētiskie izteiksmes līdzekļi.
 
Advertising slogans are phrases that convey the message of the advertisement and are used to promote the consumption of a product or the utilization of a service. The present bachelor paper aimed at investigating the role of stylistic means in the perception of advertising slogans. The theory available on the issues and the discourse analysis of the selected examples of advertising slogans proved that the main role of stylistic means in advertising slogans is to influence the choice of the consumer and encourage him or her to purchase and utilize those products and services that are offered. Thus, they are used as a means of manipulation and persuasion. It was concluded that lexical, syntactical and phonetic expressive means used in advertising slogans are linguistic tools which form specific syntactical structures, produce concrete acoustic effects, arouse positive emotions and shape the synthetic personalization of an advertisement. Key words: advertising slogans, advertising discourse, lexical, syntactical and phonetic expressive means.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/26138
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV