Komunikācijas prasmes sociālajā darbā
Author
Strode, Rita
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Apine, Evija
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba temats ir komunikācijas prasmes sociālajā darbā. Savukārt tā mērķis ir pētīt komunikācijas prasmes sociālajā darbā. Lai mērķi sasniegtu ir izvirzīti sekojoši uzdevumi: 1) analizēt komunikācijas prasmes sociālajā darbā; 2)pētīt sociālā darbinieka prasmes intervēšanā; 3) analizēt uzticēšanās veidošanos starp klientu un sociālo darbinieku; 4)empīriski pētīt sociālo darbinieku komunikācijas prasmes; 5) empīriski pētīt zināšanas par komunikācijas prasmēm un viedokli par grūtībām komunikācijas prasmju pielietošanā.
Darbs sastāv no četrām nodaļām. Pirmajā nodaļā tika analizētas un skaidrotas visnozīmīgākās komunikācijas prasmes sociālajā darbā. Piemēram, tiek skaidrots empātijas jēdziens un analizēta klausīšanās sociālajā darbā, tāpat tiek skaidrotas komunikācijas barjeras, kas var traucēt efektīvi uztvert informāciju, ko sniedz klients un viņa neverbālā valoda. Nodaļā tiek analizēta arī verbālā valoda, kura tiek pielietota darba laikā. Otrajā nodaļā, tiek skaidrota uzticēšanās veidošanās starp klientu un sociālo darbinieku, kā arī apskatīts, ko iegūst profesionālā sadarbība, ja klients uzticas sociālajam darbiniekam un kādi šķēršļi ir jāpārvar, lai tiktu panākta uzticēšanās. Trešajā nodaļā, tiek analizētas komunikācijas prasmes intervijas ietvaros sociālajā darbā, skaidroti galvenie aspekti, kam jāpievērš uzmanība, lai intervēšana būtu sekmīga un tiktu iegūta pilnīga informācija. Ceturtajā nodaļā veikta pētījumā iegūto datu prezentācija un analīze. Tika veiktas daļēji strukturētas intervijas ar sociālajiem darbiniekiem, kā arī tika ierakstītas sociālo darbinieku intervijas ar klientiem, analizējot tajās izmantotās komunikācijas prasmes.
Apkopojot teorētisko un praktisko daļu tika izdarīti secinājumi, ka profesionāla komunikācijas prasmju pielietošana vienmēr sniedz efektīvus rezultātus. Tāpat veicot teorētiskās literatūras analīzi un empīrisko pētījumu, autore nonāca pie secinājuma, ka pastāv likumsakarība – ja ir zināšanas par komunikācijas prasmi un tā tiek apzināti pielietota darbībā, tad tā tiek vairāk analizēta, caur ko tiek arī attīstīta. Kā vislielākās grūtības komunikācijā ar klientiem tika minēta uzticēšanās panākšana, intervijas mērķtiecīguma nodrošināšana un sadarbība ar agresīviem klientiem, ko minēja divi respondenti. Dažiem respondentiem sagādāja grūtības noformulēt ikdienā pielietotās komunikācijas prasmes, lai arī intervijā ar klientu tās tika izmantotas, kas iespējams varētu apstiprināt atzinumu, ja nezinu, tad nepamanu, bet ja zinu, tad pamanu, pielietoju, analizēju un attīstu.
Atslēgvārdi
Komunikācija, komunikācijas prasmes, empātija. The theme of the graduation paper work is communication skills in social work. In its turn the aim of this course paper is to investigate the communication skills in social work. To achieve this aim the following tasks have been selected: 1) to analyse communication skills in social work; 2) to investigate social workers skills in interview; 3) to analyse how trust between social worker and client are promoted; 4) to investigate from empirical side the social workers communication skills; 5) to investigate from empirical side the knowledge about communication skills and opinion about dificulties in the use of communication skills.
The graduation paper work consists of four parts. In the first chapter was analyzed and described the most meaningful communication skills in social work. For example was explained the meaning of empathy and analyzed listening in social work. In the same way was explained the communication barriers, which can disturb to percieve effectively the information which gives the client and his none verbal language. In this chapter was analyzed also the verbal language, which is used in the social work practice. In the second chapter was investigated how to promote the trust, but in the third chapter was analyzed the interviewing communication skills in sociak work and was explained the main aspects which play role in interviewing to make it better. In fourth chapter was analyzed and presented the results of gained information in research. The author made partly structured interview with social workers and also made recorded interview between social workers and clients to analyze the used communication skills.
In summarizing the theoretical and practical part the main conclusion was that by using coomunication skills professionally, it will always give the effective results. Similary analyzing theoretical literature and empirical research author come down to conclusion that there is the regularity – if social worker have knowledge about communication skills and they are used knowingly, then it is more analyzed and in that way it become more developed. As the biggest difficulties in the communication with clients was mentioned promoting trust, providing the purposefulness of interview and action with aggressive clients, wich was mentioned by two respondents. Some respondents have difficulties to formulate in everyday work used communication skills, although in the interview with client they were used. It possiby could approve statement - if I know, i will notice, analyze and use it, but if not, then don’t.
Keywords
Communication, communication skills, empathy.