Show simple item record

dc.contributor.advisorŠenberga, Rutaen_US
dc.contributor.authorŠapovalova, Intaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-24T08:46:44Z
dc.date.available2015-03-24T08:46:44Z
dc.date.issued2006en_US
dc.identifier.other2254en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/26561
dc.description.abstractMūzika ir būtiska mūsu dzīves un kultūras sastāvdaļa ar sava laikmeta iezīmēm, kas balstās uz nozīmīgākajām tautas tradīcijām. Tās daudzveidīgie žanri, dažādu laikmetu un stilu komponistu darbi, to interpretēšanas iespējas ļauj ikvienam atrast, iejusties un baudīt sev tuvā daiļdarba vērtību. Mūzikas dalījumā eksistē atšķirības starp mūzikas literatūru kā tādu, mūzikas ierakstiem, komponistem un mūzikas pasauli. Mūzikas informācijas resursu kolekciju turētājiem ir būtiski labi pārzināt informacionālās infrastruktūras piedāvātas iespējas, lai nodrošinātu potenciālos informācijas lietotājus ar kvalitatīvu un daudzveidīgu informāciju. Savukārt tās vērtība ir atkarīga no informācijas satura un pielietojuma. Informācijas tehnoloģiju attīstības un pieaugošās mūzikas informācijas piedāvājuma apstākļos ir grūti orientēties mūzikas avotu daudzveidībā un specifikā, kā arī atrast lietotājam nepieciešamo relevanto informāciju. Tāpēc mūsdienās palielinās bibliotēkas loma informācijas sakārtošanā un bibliotekāra kā informācijas menedžera loma.en_US
dc.description.abstractMusic itself is, of course, an international language, recognised throughout the world. Once it has been learned, materials from a wide range of sources are accesible to all musicians. Only in the literature about music does oneencounter a language barrier. There is a clear difference between the literatures about music itself, about recordings of music, and about composers and the world of music. All of these are supported by remarkable array of reference books, journals, organizations, indexing services, and increasingly the internet. Music libraries work to develope their collections and effective services that meet the needs of music library users and advance societal objectives and interests, ensuring public access to information, preserving and protecting cultural resources. Despite all the technical advances in information handling that have been made and the masses of information that assail us on every side, it remains as difficult as ever to ensure that one has. No one nowadays would be without the internet but it is only one among many information sources in music each of which has its values according to the searcher’s needs. The internet now gives access to many new sources and being discipline-free can be particularly attractive to those working in new fields. At the same time it gives access to an overhelming mass of information, some of it well organized and easy to interrogate, much incoherent and ill-organized. On top of this there is the great output of new music information from the media, conferences, magazines and so on. Inevitably it all tends to make one very reluctnt to add to the load by seeking out books and journals. Yet they, and the other traditional types of printed material, remain for many purposes the most reliable music sources of information. Quality encyclopaedias and dictionaries are excellent for an overview of a topic.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKomunikācijas zinātneen_US
dc.titleMūzikas informācijas avotien_US
dc.title.alternativeInformation Sources in Musicen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record