Mediju ziņas: informācijas un preces vērtība
Author
Grase, Irina
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Brikše, Inta
Date
2006Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbā „Mediju ziņas: informācijas un preces vērtība” ir aplūkotas ziņu izziņas un sociālās vērtības, populārās kultūras ietekme uz ziņu vērtībām un pretruna starp ziņu izziņas un preces vērtībām ziņu veidošanas procesā.
Izpratne par indivīda vērtību sistēmu uz vērtību maiņas teorija, kuras galvenā tēze ir industriālo sabiedrību vērtību prioritāšu novirze no materiālismam raksturīgām vērtībām uz postmateriālisma vērtībām. Vērtību kognitīvas bāzes izpratnei tika izmantota M. Rokiča definētais vērtības koncepts, kas nosaka, ka indivīda vērtības ir atkarīgas no viņa sociāli-ekonomiskām vajadzībām. Izpratne par mediju ziņu vērtībām tiek balstīta uz V. Pīperta izvirzīto koncepciju par auditorijas interesēm un patiesību kā galvenajām ziņu vērtībām.
Pētījumam nepieciešamo datu iegūšanai tika izmantota kvantitatīvā un kvalitatīvā kontentanalīze, kā arī naratīvu analīze kā dominējošo ziņu tēmu izpētes instruments.
Pētījumā iegūtā informācija ļāva konstatēt, ka Latvijas ziņu medijos dominē ziņas par politiskiem notikumiem. Atklājās, ka krievu mediji ir daudz politizētāki nekā latviešu. 2. lielākā ziņu kategorija pēc ziņu skaita ir ziņas, kas skar krimināllietas un skandālus. 3. vietā pēc ziņu skaita ir sociālie jautājumi. Visos medijos dominējošās ziņu personas ir politiķi un varas pārstāvji, arī otrā plāna ziņu personu reprezentācija atspoguļo tendenci eksponēt politiķu un varas pārstāvju viedokļus kā dominējošos.
Naratīvu analīze rāda, ka ziņu izziņas un sociālas vērtības Latvijas mediju dominējošās ziņās tiek aizstātas ar ziņu preces vērtībām.
Atslēgas vārdi: vērtības, ziņas, izziņas process, populārā kultūra, mediju komercializācija. Master Thesis „Media News: Information and Commodity Value” covers issues of social and cognitive values of the media news, influence of popular culture on news values, and discrepancies between cognitive and commodity news values within the news-making process.
Understanding of the human values system within the framework of this Thesis is based on the value change theory, which defines the shift of developed industrialized societies from materialist to post-materialist values. Human value concept developed by Milton Rokeach is applied in this Thesis to provide the cognitive basis for understanding human values. The concept states that human values are highly dependent on socio-economic factors. Framework for understanding media news values is based on Wesley Pippert’s theoretical approach to audience’s interests and truth values as the foremost news values.
In order to obtain the data necessary for the research, quantitative and qualitative content analysis is employed; narrative analysis is used to study the dominant news themes.
As research showed, Latvian news media content is dominated by the news on politics, criminal stories and scandals. Social issues are only 3rd most widely covered topic. Key news’ persons are predominantly politicians, and second role news’ persons are mostly politicians and power elite.
Narrative analysis proved that Latvian news media produces its news content based on news commodity values rather than social and cognitive values.
Key words: human values, media news, cognition, popular culture, media commercialization.