• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Videospēļu un kino naratīva konverģence

Thumbnail
View/Open
309-23693-Baturs_Lauris_lb08294.pdf (821.7Kb)
Author
Baturs, Lauris
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Freibergs, Viktors
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbs “Videospēļu un kino naratīva konverģence” piedāvā ielūkoties vienā no 21. gadsimta aktuālākajām problēmām – mediju saplūšanā, apskatot videospēļu un kino naratīvus kā piemērus. Ņemot vērā tehnoloģisko progresu, zūd barjeras starp šiem abiem medijiem kā atsevišķiem, jo to vēstījuma pasniegšanas principi sāk saplūst. Piemērs šai konverģencei ir interaktīvās filmas. Darbs aplūko teorijas, kuras ir saistītas ar naratīva uzbūvi, lai spētu videospēļu un kino jomā rast robežas starp šo abu mediju vēstījumiem. Eksperiments un fokusgrupas diskusija pievēršas to apskatei praktiski. Darba rezultāti atklāj līdzības un atšķirības abu mediju vēstījumos, kā arī sniedz ieteikumus gan to konverģences uzlabošanai, gan arī mazināšanai. Atslēgvārdi Interakcija, izklaide, kino, māksla, mediju konverģence, naratīvs, postmodernisms, videospēles.
 
The bachelor paper “Video game and film narrative convergence” offers an insight in media convergence as a problem of 21st century, taking as an example blending of narratives in video games and film. Due to technological progress, outlining the distinction between the two becomes difficult, since the principles of their narrative messages are starting to merge. Interactive film is an example. To find boundaries between the two, the paper deals with theories of the concept of narrative. Experiment and focus group take a look at the concept in practice. The results of the work reveal similarities and differences between both narratives and provide recommendations for improvement of their convergence as well as for the reduction of it. Keywords Art, entertainment, film, interaction, media convergence, narrative, postmodernism, videogames.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/26569
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV