• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verbālās metaforas ziņu valodā Latvijas ziņās (ziņu portālos apollo.lv un delfi.lv: 2010–2012)

Thumbnail
View/Open
309-24256-Purina_Krista_kp10080.pdf (2.467Mb)
Author
Puriņa, Krista
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Šķilters, Jurģis
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba „Verbālās metaforas ziņu valodā Latvijas ziņās (ziņu portālos apollo.lv un delfi.lv: 2010–2012)” mērķis ir parādīt, ka ziņu valodā ir daudz metaforas, kuras padara interesantāku vēstījumu, ietekmē tā efektivitāti. Pētnieciskā problēma ir: 1) noskaidrot, vai ziņu valodā ir sastopamas metaforas, 2) kādas, 3) vai to vēstījums nevar tikt uztverts kļūdaini, 4) kas ir vēstījuma efektivitātes pamatā? Teorētiskajā daļā – valoda, semiotika, ziņas, preses relīzes, metaforas Leikofa un Džonsona teorijas izpratnē. Metodoloģiskajā daļā – kontentanalīze, fokusgrupas intervija, anketēšana. Empīriskajā daļā – pētījuma rezultāti. Beigās autore pierāda hipotēzi – metaforas spēj ietekmēt ziņu vēstījumus un efektivitāti. Atslēgvārdi: valoda, semiotika, metaforas, ziņas, preses relīzes.
 
The Bachelor thesis „Verbal metaphors in the language of news in Latvian news (web-portals apollo.lv and delfi.lv: 2010–2012)” aim is to show that in the language of news are used many metaphors which make the message more interesting, affects efficiency. The issue of research is: 1) find out, whether in language of news are metaphors used, 2) what kind, 3) whether the information cannot be detected incorrectly, 4) what is the efficiency of the message? In the theoretical part is – language, semiotics, news, press release, metaphors in Lakoff and Johnson theory. In the methodological – content analysis, focus group interview, questionnaire. In the empirical – results of research. At the end the author proves the hypothesis – metaphors can affect message and efficiency of news. Keywords: language, semiotics, metaphors, news, press releases.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/26578
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV