Naudas vara politikā: "oligarhi" latviešu nacionālo drukāto mediju un 11. Saeimā pārstāvēto politisko organizāciju politiķu naratīvos
Author
Cielava, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Skudra, Ojārs
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Pētnieciskā darba “Naudas vara politikā: “oligarhi” latviešu nacionālo drukāto mediju un 11. Saeimā pārstāvēto politisko organizāciju politiķu naratīvos” mērķis ir noskaidrot, kādas līdzības un atšķirības veidojas politiķu un mediju naratīvos par „oligarhiem”, kādas bijušas šo naratīvu struktūras un pamatojumi.
Lai izpētītu un salīdzinātu, kā „oligarhi” atklājas 11. Saeimas pārstāvēto politisko organizāciju politiķu naratīvos, kā arī nacionālo drukāto mediju redaktoru un priekšvēlēšanu publikāciju naratīvos, autore veikusi divdaļīgu pētījumu.
Pētījuma pirmajā posmā ar kvalitatīvās kontentanalīzes palīdzību tika apkopoti dati no laikrakstu „Diena”, „Neatkarīgā Rīta Avīze”, „Latvijas Avīze” un žurnāla „Ir” priekšvēlēšanu publikācijām.
Iegūtie dati tālāk tika apstrādāti ar naratīva analīzes palīdzību, koncentrējoties uz trim pamata elementiem – personāži, vide un epizožu cēloņsakarība.
Pētījuma otrais posms sastāvēja no daļēji strukturētām ekspertu intervijām, kurās tika noskaidroti 11. Saeimā pārstāvēto politisko organizāciju pārstāvju, nacionālo drukāto mediju redaktoru un pašu tā dēvēto „oligarhu” naratīvi.
Pētījumā izzināts, kā Latvijas politiskajā komunikācijā līdzās pastāv atšķirīgi konstruētie un pamatotie naratīvi par „oligarhu” ietekmi Latvijā un ļauj nonākt pie vērtīgām izpratnēm par Latvijas politiskās komunikācijas vidi.
Autore ir secinājusi - katrs medijs izvēlējies „naratīvu” veidot, fokusējoties uz individuālu problēmu. Lai veidotu nepieciešamo fokusu, laikraksti atlasījuši epizodes, kuras izvēlējušies saistīt ar „oligarhu” varu Latvijā un dažādi interpretējuši šo epizožu cēloņsakarības.
Atslēgas vārdi: sistēmteorija, racionālās izvēles teorija, politiskā komunikācija, politiskā retorika, naratīvi, „oligarhi” The aim of the master’s paper „The power of money in politics: “oligarchs” in narratives of Latvian national printed media and leading politicians from the parties of 11-th Latvian parliament” is to clarify the similarities and diferences between media and politician’s narratives about „oligarchs”, and to grasp the narrative’s structures and reasoning.
The author made a research, consisting of two parts, to find out the narratives about „oligarchs” in media pre-election publications and politician’s partly structured interviews.
The firts research part consisted of qualitative content analysis in the publications of newspapers – „Diena”, „Neatkarīgā Rīta Avīze”, „Latvijas Avīze” and magazine „Ir”. The results were processed with narraive analysis, based on three elements – characters, environment and causal relationship.
In the second part of the research, the author conducted partly structured elite interviews with the editors of national printed media and leading politicians from the parties of 11-th Latvian parliament.
The research finds out, how different narratives about the power of „oligarchs” exists in the Latvian political communication and enables to make conclusions about the environment of Latvian political communication.
The author has draw a conclusion – each medium chooses how to construct the narrative, focusing on individual aspect. Therefore to construct the narrative, medium individually selects episodes and explanation of their causal relationships.
Key words: System theory, Rational Choice Theory, Political Communication, Politicak Rhetorics, Narrative, „Oligarchs”