• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolas bibliotēkas loma lasīšanas motivācijas veicināšanas procesā

Thumbnail
View/Open
309-34396-Hlebnikova_Jelena_jh05009.pdf (1.342Mb)
Author
Hļebņikova, Jeļena
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Holma, Baiba
Date
2010
Metadata
Show full item record
Abstract
Šis bakalaura darbs „Skolas bibliotēkas loma lasīšanas motivācijas veicināšanas procesā ” tika izstrādāts ar mērķi apzināt un analizēt lasīšanas nozīmi pusaudžu dzīvē. Pētījumā pievērsta uzmanība skolas bibliotēkas lomai skolēnu lasīšanas motivācijas veicināšanā un darba aktualitāte pamatota uz ieinteresētību lasīšanā mūsdienu sabiedrībā. Izstrādāti pasākumi lasīšanas veicināšanā skolas vidē, kuri īstenoti arī praksē. Balstoties uz darba teorētiskajām atziņām, pamatota lasīšanas motivācijas nepieciešamība personības attīstīšanā . Darbā izmantotas teorētiskās atziņas par pusaudzi kā lasītāju, noteicošie, virzošie faktori lasīšanā(motīvi un vajadzības), pētīti lasīšanas veicināšanas pasākumi Latvijā . Ar anketēšanu Rīgas Zolitūdes ģimnāzijā autore mēģināja noskaidrot skolēnu literārās gaumes; cik bieži skolēni apmeklē bibliotēku, vai viņi lasa arī brīvajā laikā. Intervējot skolotājus, tika noskaidrots, kā lasīšana ietekmē pusaudžu personību, meklēti risinājumi lasīšanas veicināšanā. Pētīšanas procesā visi izvirzītie uzdevumi tika izpildīti un darba mērķis bija sasniegts. Atslēgvārdi: izziņas intereses, motivācijas veidošana, lasīšana, vajadzības.
 
This bachelor paper ”The role of a school library in the process of developing reading motivation.” is focused on the problem of lack of interest in reading among the youth. The work was written with the aim to realize and to analyse a reading value in the pupils’ life. The research is connected with the role of the school library in reading motivation and with the interest of the modern society to the reading problems. A great number of problems connected with children’ reading practice were tested. Riga Zolitude Grammar school students were interviewed during the research. With the help of the interview results the author of the questionnaire tried to find out the preferences of students in choosing literature, the frequency of attendance the library, and students spare time activities. The teachers were also interviewed in order to clear up the most helpful activities in developing motivation to read and the influence of reading on the development of a person. Some regional and state activities devoted to raise children’ motivation to read books were also analysed. All goals of the research were achieved. Keywords: motivation, interests, motivation development.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/26669
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV