Portāla "Draugiem.lv" lietotāju lietošanas paradumi un motivācija
Author
Ruska, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Bērziņš, Ingus
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
UN ATSLĒGVĀRDI
Mana bakalaura darba temats ir „Portāla Draugiem.lv lietotāju lietošanas paradumi un motivācija”. Šī portāla apmeklējuma statistika ir grandioza, ja to salīdzina ar interneta lietotāju kopskaitu Latvijā. Tādēļ es sapratu, ka pētījuma mērķis – kādēļ cilvēki lieto šo masu mēdiju, t.i., sociālo tīklu – būs interesants un saistošs arī citiem. Kā teorētisko pieeju es izvēlējos lietošanas un apmierinājuma teoriju, kas ir teorija, ko visbiežāk lieto tieši elektronisko mēdiju un komunikācijas ar datora starpniecību (computer mediated) lietotāju vajadzību un to apmierinājuma pētījumiem. Par pētījuma metodoloģiju izvēlējos anketēšanu un tiešās (face-to-face) intervijas. Tiešās intervijas metodi izvēlējos tādēļ, ka daļu no anketēšanas procesa es veicu veikalā, tieši komunicējot ar respondentiem, kas savukārt deva iespēju uzdot padziļinātus jautājumus anketas jautājumiem, kā arī - uzdot jaunus jautājumus, tādējādi veidot diskusiju par mani interesējošajām jomām. Pētījuma mērķis bija definēt kādas vajadzības ir masu mēdija lietotājam, kuru apmierinājuma dēļ lietotājs lieto konkrētu portālu. Izpētīt, vai šīs vajadzības tiek apmierinātas, lietojot portālu Draugiem.lv un vai apmierinātās vajadzības var uzskatīt par motivējošiem faktoriem. Darba rezultātā tika izveidoti vajadzību kritēriji, pievienojot atbilstošas portāla sadaļas, kas šo vajadzību apmierina, atbilstošus anketas jautājumus, kas paredzēti konkrētas vajadzības analizēšanai. Tad šie vajadzību kritēriji tika analizēti un apkopoti ar anketēšanas rezultātiem.
Darbs sastāv no septiņām nodaļām un septiņām apakšnodaļām. Teorētiskajā daļā apskatīju masu komunikācijas būtību, analizēju sociālo tīklu diskursu tieši kā masu komunikācijas mēdiju, un to, kas ir virtuālās kopienas. Lai izprastu lietošanas un apmierinājuma teoriju, sākumā analizēju jēdzienu auditorija, jo šī teorija ir cieši saistīta ar auditorijas izpēti, kā arī īsi apskatīju anketēšanas un tiešo interviju teorētisko bāzi. Lai izprastu, kādēļ interneta lietotāju skaits pēdējos gados strauji pieaudzis un kādēļ "Draugiem.lv" ir tik daudz un tik dažādi lietotāji, es raksturotu interneta lietošanas attīstības tendences Latvijā. Lai izveidotu ieskatu par pašu portālu un tā struktūru, izveidoju sadaļu Draugiem.lv pozicionēšanās Latvijas internetā. Pētījumu sadalīju divās daļās: anketēšanas rezultāti, kas būs grafikos un tabulā atainoti dati un analīze ar iztirzājošiem paskaidrojumiem; un intervēšanas rezultāti, kas būs vairāk skaidrojoši, kā papildinājums tabulas datiem, ar konkrētu lietotāju pamatojumu. Un, protams, kā jau jebkurā darbā, ir arī secinājumi un nobeigums.
ATSLĒGVĀRDI
Draugiem.lv; sociālie tīkli; virtuālās kopienas; motivācija; vajadzības un to apmierinājums; uses and gratifications; AND KEYWORDS
The theme of my bachelors work is „Habits of usage and motivation of portal "Draugiem.lv" users”. The statistics of this portal is magnificent, if it is compared with total number of internet users in Latvia. Therefore I understood that the aim of research – why people use this mass media, ie. social network – will be interesting and gripping to others. As a theoretical approach I have chosen uses and gratifications theory as most often used theory exactly for researches of needs and they gratification of the users of electronic media and computer mediated communication. As methodology for my research I choose questionnaire survey and face-to-face interviews. Face-to-face interview method I choose because a part of the questionnaire process I manage at the mole, by direct communication with respondents, who gave me possibility to ask more deep questions for questions in questionnaire, as well as to ask new questions, thereby to build the discussion about fields I was interested in. The aim of research was to define what needs do have user of mass media, for gratification of which this user uses specific portal. To study do those needs are gratified by using portal Draugiem.lv and do gratified needs can be considered as motivating factors. As a result of my work there was developed the criteria’s for the needs, by adding relevant sections of the portal, which gratify the particular need, relevant questions from questionnaire, which where envisaged to analyze a particular need. Then I analyze those criteria's of needs and summarize with the results of survey.
The work cosists of seven sections and of seven subsections. In theoretical part I have discussed the nature of mass communication, have analyzed the discourse of social networks as a mass communication media, and the concept of virtual communes. To understand the theory of uses and gratifications, at the beginning I have analyze the meaning of audience, because this theory is closely concerned with investigation of audience, likewise I have discus a theoretical basis for questionnaire and face-to-face interviews. To understand why number of internet users at the last years is growth and why "Draugiem.lv" has so many and so different users I have described the development tendencies of internet in Latvia. To form a image of portal and its structure I made a section Draugiem.lv positioning at internet of Latvia. The survey I divided into two parts: results of questionnaire, inserted in graphs and table as data and as analysis with explicated explanations; and results of interviews as more explanatory information to supplement the data from the table with particular motivation of users. And of course as in every work there is a conclusion.
Draugiem.lv; sociālie tīkli; virtuālās kopienas; motivācija; vajadzības un to apmierinājums; uses and gratifications;