Angļu valodas rakstīt un lasītprasmju mācīšana sākumskolā
Autor
Gureviča, Darja
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Mozere, Rasma
Datum
2011Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Pētījuma tēma ir angļu valodas rakstīt un lasītprasmju mācīšana Latvijas sākumskolās. Pētniecības darba mērķis ir analizēt galvenās rakstīt un lasītprasmes, kas Latvijas bērniem ir jāapgūst sākumskolā, kā arī angļu valodas skolotāja lomu šo prasmju efektīvā mācīšanā. Pētniecības darbā izmantotās metodes ietver attiecīgā teorētiskā materiālā analīzi saistībā ar rakstīt un lasītprasmju attīstīšanu angļu valodas kā svešvalodas kontekstā, kā arī sākumskolas vecuma bērnu priekštestēšanu, mācīšanu un pārbaudes darbu veikšanu. Pētījuma rezultāti rāda, ka dažādu rakstīšanas un lasīšanas mācīšanas pieeju kombinācija, kā arī visu četru valodas prasmju un dažādu rakstīšanas un lasīšanas stratēģiju izmantošana veicina sekmīgu angļu valodas lasīt un rakstītprasmju attīstību jaunākās vecuma grupas skolēnu vidū. Pētījuma galvenie secinājumi ir sekojoši: angļu valodas kā svešvalodas sākumskolas skolotājiem vajadzētu pārliecināties, ka skolēni ir apguvuši visas nepieciešamas priekšiemaņas pirms parasto lasīšanas un rakstīšanas iemaņu mācīšanas, kā arī iedrošināt skolēnus izmantot dažādas lasīšanas un rakstīšanas stratēģijas un izmantot visas četras valodas lietojuma jomas, t.i. lasīšanu, rakstīšanu, klausīšanos un runāšanu.
Atslēgvārdi: rakstīt un lasītprasmes, rakstīšanas un lasīšanas mācīšana, jaunākās vecuma grupas angļu valodas kā svešvalodas apguvēji, mācīšanas pieejas, lasīšanas un rakstīšanas stratēģijas. The topic of the present research is EFL literacy instruction in the primary grades of Latvian schools. The research paper is aimed at analysing the main literacy skills that Latvian EFL learners are to obtain in primary school, as well as the essence of effective instruction in those skills on the part of the EFL teacher. The methods of investigation comprise studying the relevant theoretical material on the development of literacy skills and EFL literacy instruction, as well as pre-testing, teaching and testing the group of students of the primary school age. The result of the research demonstrates that the combination of different approaches to literacy instruction, as well as addressing all four language domains and using different spelling and reading strategies contributes to successful development of English literacy skills in young EFL learners. The main conclusions of the present research are as follows: in the EFL literacy classroom, primary-school teachers should make sure that the learners possess all the necessary precursor skills before providing instruction in the conventional reading and writing skills, combine different approaches to literacy instruction, encourage the students to use different reading and spelling strategies, as well as address all four language domains, i.e. reading, writing, listening, and speaking.
Key words: literacy skills, literacy instruction, young EFL learners, instructional approaches, reading and spelling strategies.