Māsas loma pacienta izglītošanā pirms un pēc stomas izveides operācijas
Author
Vīksne, Evija
Co-author
Latvijas Universitāte. Medicīnas fakultāte
Advisor
Celma, Ilze
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbs ,,Māsas loma pacienta izglītošanā pirms un pēc stomas izveides operācijas” izstrādāts ar mērķi izpētīt, kādas ir māsas profesionālās zināšanas un loma pacienta izglītošanā, kādi faktori ietekmē izglītošanas procesu un kādi ir pacientu viedokļi par izglītošanas nepieciešamību. Tas balstīts uz Betijas Ņūmenas māszinību teoriju. Teorētiskajā daļā, izmantojot pieejamo literatūru, apskatītas stomas pacientu izglītošanas iespējas, tās nozīme un īpatnības. Darbs ir aktuāls, jo stomas pacientu skaits ar katru gadu palielinās. Pētījums veikts izmantojot kvantitatīvo pētniecības metodi – anketēšanu. Aptaujā piedalījās 50 pacienti ar kolostomu vai ileostomu un 60 ķirurģijas nodaļās strādājošas māsas. Izvirzītā hipotēze, ka pacienta izglītošana pirms un pēc stomas izveides operācijas ir nepietiekoša, pētījuma laikā apstiprinās.
Darbā izmantoti 33 literatūras avoti (latviešu, vācu, angļu un krievu valodā). Pētījuma rezultāti tika vizualizēti 20 attēlos. Darbā ir 5 nodaļas, 10 apakšnodaļas un 3 pielikumi.
Atslēgvārdi: pacienta izglītošana, stomas izveides operācija, māsa – stomioterapeits. Bachelor's work "Nurse's role in educating the patient before and after stoma operation" is designed to explore nurse's professional knowledge and nurse's role in educating the patient, what factors affect the educational process and what are patients' views on educational needs. Work is based on nursing theory of Betty Neuman. Using available literature, theoretical part deals with stoma patients' educating opportunities, its significance and characteristics/individualities. The work is live because the number of stoma patients grows every year. There was used quantitative method of research - questionnaire method. 50 colostomy and ileostomy patients and 60 nurses, working in surgeon units, took a part in research. The hypothesis - patient education before and after stoma operation is insufficient - during the bachelor's work confirmed.
The list of used literature consists of 33 literature sources in English, German, English and Russian language. The research results were visualized in 20 images. There are 5 chapters, 10 subdivision and 3 attachments.
Keywords: patient education, stoma surgery, nurse- stoma therapist.