Informācijas iegūšanas metožu specifika sociālās reklāmas praksē: Q─metodoloģija
Author
Kramarova, Ilona
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Seņkāne, Silva
Date
2006Metadata
Show full item recordAbstract
Ar veiksmīgu sociālās reklāmas kampaņu ir iespējams ne tikai pievērst sabiedrības uzmanību noteiktai aktuālai problēmai, bet arī mainīt sabiedrības dzīves stilu, patērēšanas ieradumus un skatījumu uz notiekošajiem procesiem. Svarīgākais reklāmas efektivitātes priekšnoteikums ir precīza mērķa auditorijas noteikšana un tās izpēte.
Noteikt mērķa auditoriju un izpētīt tās paradumus ir iespējams ar dažādu metožu palīdzību, taču šajā darbā tiek apskatīta metode, kas Latvijā vēl netiek plaši pielietota – tā ir Q-metodoloģija. Šī metode nav pieskaitāma pie kvalitatīvām vai kvantitatīvām pētniecības metodēm, jo tajā tiek pielietota gan skaitliskā analīze, gan kvalitatīvā izpēte. Šī metode ir interesanta ar tās unikalitāti. Šis pētījums var tikt uzskatīts par Q- metodes pilota pētījumu. Lai parādītu metodes darbību, par pētījuma tēmu izvēlēta Latvijas sabiedrībā aktuāla problēma – nepareizs uzturs un aptaukošanās, veselības traucējumi, ko tas var izraisīt. Sabiedrības labā šobrīd būtu nepieciešams veikt aktīvu sociālās reklāmas kampaņu, kas informētu par veselīgu uzturu, brīdinātu par iespējamiem draudiem, kas rodas lietojot neveselīgu pārtiku. Šajā pētījumā ar Q-metodoloģijas palīdzību tiek noteikta šādas sociālās reklāmas mērķa auditorija un iegūta apjomīga informācija par šīs mērķa auditorijas pirkšanas un patērēšanas paradumiem, dzīves stilu, uzskatiem un zināšanām. Izmantojot šos datus, tiek sniegti ierosinājumi veiksmīgas sociālas reklāmas izveidei. Pētījumā tika noskaidrota informācijas iegūšanas metožu specifika sociālās reklāmas praksē, aplūkota Q-metodoloģijas specifika, apkopota metodes teorētiskā bāze un pierādīts Q-metodoloģijas veiksmīgais pielietojums reklāmas praksē, tika sniegti ieteikumi veiksmīgas sociālas reklāmas izveidei, pamatojoties uz ar Q-metodoloģijas palīdzību veiktajiem mērķa auditorijas pētījumu rezultātiem
Q-metodoloģija ir efektīva metode, ar kuras palīdzību ir iespējams noteikt daudzus reklāmas veidotāju interesējošos jautājumus. Dati par mērķa grupu ir iegūstami precīzi un kvalitatīvi. Atkarībā no izvēlētā faktoru analīzes modeļa, ir iespējams sadalīt mērķa auditoriju tik daudzos segmentos, cik daudz ir nepieciešams katrā noteiktā gadījumā. Šī metode paver daudz dažādu iespēju turpmākai pētniecībai, pakāpeniski izkopjot to, radot aizvien jaunas idejas un realizējot tas praksē, ir iespējams iegūt maksimāli precīzu mērķa auditorijas uzskatu un stereotipu ainu, izskaidrot rīcību un paredzēt reklāmas uztveršanas procesu un efektu. A successful advertising campaign is a good mean of communications in order to draw society’s attention on the issue, as well as to change the attitude of consumers’ way of thinking and everyday’s life. The most important precondition for a successful advertisement is to define the target audience and its survey.
The author of the thesis has chosen to analyse the newly introduced but not widely applied in Latvia- Q- methodology in order to study the target audience.
This method is not considered to be neither qualitative nor quantitative because of its numeral and qualitative studies. The method attracts with its unique nature. This research can be considered as Q- method pilot research.
To demonstrate this method the current issue of the Latvian society has been chosen- unhealthy nutriment, overweigh, health disorders and its consequences.
At present it should be needed to carry out the social advertising campaign to educate and warn the society of the health problems.
By the help of the Q- methodology, the research on the above mention was carried out identifying the target audience, obtained the information on target audience’s consumer habits, life style, acknowledgement.
From the data collected, the proposals for the creation of the social advertisement were made.
In the Thesis were explained and examined the research on information collection methods, Q-methodology specificity, proved the success of the application of the Q-methodology, and due to the results of the research, the conclusions on elaboration of the social advertisement were made.
Q-methodology is an effective method by help of it we can identify many questions arisen for advertisers. Data on target groups are obtained precisely and qualitative. Depending on the factor analyses model chosen, it is possible to divide the target audience in the segments needed.
The method opens up new opportunities for further research, thus improving the data on the target audience, providing us with real needs to achieve the aim- prosperous advertisement.