Stereotipi par dažādu vecuma grupu autovadītājiem. Emocionālais siltums, kompetence un riskanta autovadīšana
Author
Kolosova, Viktorija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Austers, Ivars
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba ietvaros, tika veikts pētījums par autovadītāju uztvertajām īpašībām – kompetenci, emocionālo siltumu un riskantu autovadīšanu, četrām autovadītāju grupām- sievietēm un vīriešiem vecumā no 18 līdz 25 gadiem un sievietēm un vīriešiem no 60 līdz 70 gadiem. Pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai pastāv saistības starp uztvertajām īpašībām- emocionālo siltumu, kompetenci un riskantu autovadīšanu, un kā tiek uztverti autovadītāji attiecībā uz piedēvētajiem raksturlielumiem. Pētījumā piedalījās 204 autovadītāji vecumā no 18-75 gadiem. Kopumā piedalījās 95 sievietes, kur vidējais vecums 33,6 un braukšanas stāžs 10,8 gadi un 109 vīrieši, ar vidējo vecumu 39,5 un braukšanas stāžu- 10,25 gadi. Visiem autovadītājiem tika dotas trīs aptaujas- demogrāfisko datu aptauja, Autovadītāja uzvedības aptauja (DBQ) un Stereotipu satura modeļa aptauja (SCM).
Pētījumā gūtie rezultāti liecina, autovadītāji, veidojot spriedumus, balstās uz stereotipizēto vecumu un dzimumu, un, attiecībā uz kompetenci, svarīga nozīme ir autovadītāju dzimumam.
Uztvertais emocionālais siltums negatīvi korelē ar uztvertajiem pārkāpumiem visās autovadītāju grupās. Within the framework of my Master’s, a study was conducted about drivers perceived properties - competence, emotional warmth and risky driving to four drivers groups: male and female in age group 18-25 and male and female in age group 60-70 years. Aim of study was find out- how drivers perceived others gender and age difference of the perceived characteristics. Participated in the study 204 drivers in age 18-75. In study participated 95 womens where the average age – 33,6 years and driving experience 10,8 years, and 109 mens, where the average age- 29,5 and driving experience 10,25 years. All drivers replied three questionares- demographic survey, Drivers Behavior Questionare (DBQ) and Stereotype Contental Model (SCM).
Results of research, show, that relation on attributed properties in risky driving subscales and competence and warmth, drivers based on stereotypic gender and stereotypic age.
Drivers gender, stereotypic gender and stereotypic age, statistic significant are related to competence. Perceived warmth correlated negatively with perceived violant in all drivers groups.