Ieteikumi fizikas eksperimentu demonstrēšanai atšķirīgos skolēnu vecumposmos
Author
Rūze, Sintija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Paulins, Paulis
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbā „Ieteikumi fizikas eksperimentu demonstrēšanai atšķirīgos skolēnu vecumposmos” ir noskaidrots, kādas ir 6 līdz 20 gadu vecu skolēnu vecumposmu īpatnības, meklēti eksperimenti fizikālu parādību attēlošanai, veikts pētījums par izvēlēto eksperimentu lietderību un izstrādāti ieteikumi eksperimentu demonstrēšanai atšķirīgos vecumposmos.
Pētījumā ir noskaidrots, kā izvēlētos eksperimentus interpretē skolēni dažādos vecumposmos. Šī informācija tika iegūta, atlasīto eksperimentu kopu aprobējot uz 6 – 7 gadus veciem bērniem pirmsskolas izglītības iestādē „Sprīdītis” Skrīveru novadā, uz 8 – 11 gadus veciem bērniem Andreja Upīša Skrīveru vidusskolā, 12 – 15 gadus veciem pusaudžiem Rīgas Valdorfskolā un Andreja Upīša Skrīveru vidusskolā, kā arī 16 – 20 gadus veciem jauniešiem Andreja Upīša Skrīveru vidusskolā. Kopā eksperimentus noskatījās 207 skolēni. Iegūtās atziņas tika salīdzinātas ar pirmsskolas skolotājas, pirmsskolas izglītības iestādes vadītājas, sākumskolas dabaszinību skolotājas, pamatskolas dabaszinību skolotājas, vidusskolas fizikas skolotājas, skolas direktora un eksperta, kas darbojas ar visiem pieminētajiem skolēnu vecumposmiem izziņas un eksperimentu centrā „Lielvārdi” pieredzi.
Atslēgas vārdi: fizikāls eksperiments, vecumposms, izglītības iestāde, skolotājs, metodiskie paņēmieni. The Master Paper "Recommendations for the Demonstration of Physics to Students of Different Age - groups" provides the clarifications of the peculiarities of the age groups of 6 to 20 year - old students and it searches for experiments to describe physical phenomena; the Paper also deals with a research on the usefulness of the chosen experiments as well as provides the recommendations for demonstrating the experiments to students at different age groups.
The research demonstrates the interpretation of the chosen experiments done by students at different age groups. The information has been obtained by approbating the set of the selected experiments with 6 and 7 year old children at Pre-School Educational Institution “Spriditis” at Skriveri district, 8-11 year old children at Andrejs Upits Skriveri Secondary School, 12 - 15 year old adolescents at Riga Waldorfschool and Andrejs Upits Skriveri Secondary School as well as 16-20 year olds at Andrejs Upits Skriveri Secondary School. The experiments have been observed by 207 students, altogether. The realizations have been compared with the pre - school teacher, the principal of the pre - school institution, the primary school Science teacher, the elementary school Science teacher, the school principal and the expert who works with the children of all the mentioned age groups at the Centre of Experiments and Cognition “Lielvārdi” opinion.
Key words: physical experiments, age - group, educational institution, teacher, methodological approaches.