Pakalpojumu eksportu ietekmējošie faktori
Author
Ushopovs, Igors
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Gulbe, Māra
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Ekonomiski attīstītajās vai ar derīgajiem un cilvēkresursiem nabadzīgās valstīs pakalpojumu sektora īpatsvars kopējā ekonomikā sastāda lielāko daļu. Taču pētījumos pakalpojumu eksports lielākoties netiek atdalīts no preču eksporta un pētījumi, kuros tas tiktu analizēts, ir parādījušies lielākoties tikai pēdējo 10-15 laikā. Tādēļ šī pētījuma ietvaros tiek analizēti pakalpojumu eksportu ietekmējošie faktori. Tiek izmantots gravitācijas modelis, ar kura palīdzību ir veiksmīgi analizēta ārējā tirdzniecība jau vairāk nekā 50 gadu laikā. Balstoties uz pētījumiem par eksportu no konkrētām valstu grupām, gravitācijas modelim tiek pievienoti papildus faktori. Iegūtie rezultāti pierāda, ka katrai pakalpojumu nozarei faktoru ietekme ir dažāda un tādēļ atkarībā no pakalpojumu sektora ir nepieciešams individuāls piegājiens. Pētījumā OLS specifikācija dod labākus rezultātus par Poizona modeli. In economically highly developed countries or counries with low human and mineral resources service export makes up for the biggest part of economy. But in most researches services export is not separated from goods export. Researches that analyse services export have only been done in last 10 to 15 years. That is the main reason for the choice of this topic. Author of this paper uses gravity model, which has been successfully used to explain foreign trade for more than 50 years. Based on other researches about services export from country regions other factors including services export are added to primary gravity model. Results prove that it is necessary to analyze every services category individually. In this case OLS specification gives better results than Poisson model.