Dzelzceļa transporta radītā trokšņa novērtēšana Stendē
Author
Dambe, Nadīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultāte
Advisor
Šteinberga, Iveta
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Transporta radītais troksnis ir nozīmīgs piesārņojums gan pilsētās, gan ārpus tām. Paaugstināts trokšņa piesārņojums saistīts ar paaugstinātu veselības riska līmeni, - akūti palielinās miega traucējumu iespējamība nakts laikā, bet ilgtermiņā - asinsvadu slimības un sirds darbības traucējumi. Kaut arī dzelzceļš tiek atzīts par vienu no zaļākajiem transporta veidiem un tiek rekomendēta tā attīstība nākotnē, šobrīd tas atzīts kā viens no lielākajiem trokšņa piesārņojuma avotiem.
Izmantojot tiešo trokšņa mērīšanas metodi, tika veikti dzelzceļa transporta radītā trokšņa mērījumi Stendē 26 monitoringa punktos. Mērījumi veikti no 2014. gada marta līdz 2015. gada februārim, piesārņojuma līmenis vērtēts atbilstoši Latvijas tiesību aktos iekļautajiem normatīviem un vadlīnijām. Iegūtie rezultāti kartēti, skaidri redzama dzelzceļa transporta ietekme, kas lokalizējas cieši ap dzelzceļa līniju 100 m ietekmes zonā, tomēr kopumā trokšņa līmeni pilsētā neietekmē.
Darba apjoms ir 68 lapas, tas ietver 24 attēlus, 6 tabulas, 2 pielikumus, izmantoti 56 literatūras avoti. Noise pollution caused by transport is important, both, in towns and out of them. The higher the noise level, the greater the chance, that it will lead people to sleep disturbances during the nights, and in the long term – exposure of the vascular disease and heart failure.
Although rail is recognised as one of the most nature-friendly ways of transportation, and its development is recommended in the future, now it is recognised as one of the greatest sources of noise pollution.
Measurements taken from March 2014 to February 2015, the level of pollution assessed in accordance with Latvian legislation, regulations and guidelines. The results are mapped, and clearly show the impact of rail transport, which is limited to tightly around the railway line within 100 m zone, but overall does not affect the overall noise levels in the Stende city.
The amount of bachelor thesis is 68 pages, 24 pictures, 6 tables, 2 appendices; 56 literature sources are used.