• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vārdu krājuma apguve un mnemotiskās tehnikas vārdu mācīšanās procesā ar uzsvaru uz vācu valoda kā svešvaloda

Thumbnail
View/Open
306-48565-Bergmanis_Rihards_rb12033.pdf (2.358Mb)
Author
Bergmanis, Rihards
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Blumberga, Ieva
Date
2015
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba tēma ir svešvalodu apguve. Tajā tiek attēlotas mnemotehniku pielietošanas iespējas vācu valodas grāmatu uzdevumos kā efektīvs vārdu krājuma paplašināšanas veids. Mnemotehnika ir uz skaņām, asociatīvi veidotām vizualizācijām, vārdu savienojumiem balstīta informācijas iegaumēšanas metode, kas ātri tiek saglabāta ilglaicīgajā atmiņā. Tika izstrādāts pētījums, kura mērķis ir atspoguļot mnemotehnikas efektivitāti vācu valodā iesācējiem, izmantojot grāmatas, kas atbilst A1 līdz A2 svešvalodu apguves līmenim. Pētījuma rezultāti rāda, ka mnemotehnikas mācību grāmatās netiek lietotas tieši zem šī jēdziena, bet tā parādās vizuālajos attēlos un uzdevumos, kuros tās var tikt pielietotas. Noslēgumā tika secināts, ka lielākoties tiek pielietotas atslēgvārdu metodes un tehnikas ar asociatīvajiem savienojumiem.
 
The topic of bachelor thesis is foreign language learning. It depicts different possible uses of mnemotechnics in exercises of learning materials as an effective way to expand the vocabulary. Mnemotechnic is a method of memorising information that is based on sounds, associatively formed visualisations, word combinations and is quickly preserved in the long-term memory. A research was developed with a goal to reflect the effectiveness of mnemotechnics for beginners of german language through the analysis of learning materials corresponding to levels A1 and A2 of foreign language learning. The results of the research show that mnemotechnics are not used under this name, but they appear in visual images, exercises in which they can be used. It was concluded that keyword methods and techniques with associative connections were used the most.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/29800
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV