Attieksmes apstākļi TED publiskās lekcijās
Author
Švarcbaha, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Spirida, Margarita
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Pēc dažādu metožu izpētes kā darba teorētiskais pamatojums izvēlēta Baibera (Biber) attieksmes marķējuma klasifikācija. Šajā pētnieciskajā darbā analizētas 20 TED publiskās lekcijas par biznesa tēmu. TED publiskās lekcijas ir popularizēšanas diskursa forma, kas veltīta dažādām tēmām ar mērķi izplatīt zināšanas. Darba mērķis ir noteikt attieksmes apstākļu lietojuma sistēmu izvēlētajā korpusā. Lai sasniegtu mērķi, darbā izmantota kvalitatīvā un kvantitatīvā pētījuma metode. Pētījums atspoguļo attieksmes apstākļu pazīmes TED publiskajās lekcijās, proti, pēc semantisko kategoriju iedalījuma visbiežāk lietotie ir epistēmiskas attieksmes apstākļi, pēc attieksmes apstākļu sintakses veidiem – viena vārda apstākļi, un attieksmes apstākļi parasti atrodas teikuma sākumā vai vidū. Pētījums pierāda, ka attieksmes apstākļi ieņem ļoti nozīmīgu lomu TED publiskajās lekcijās, kas saistītas ar biznesu tēmu. The review of existent approaches to the discussion of stance helped to choose Biber's classification as a framework of the present research. The corpus of the research is established by 20 TED talks related to business. TED talks are public lectures that are devoted to different subjects with the intention to disseminate knowledge and as such are a part of popularization discourse. The goal of the research is to determine patterns of adverbial stance marking in the established corpus. To achieve the goal there are used qualitative and quantitative research methods. The research has shown the characteristics of stance adverbials in TED talks, namely, that semantic category is represented the most by the epistemic stance adverbials, that syntactic realization is mostly ensured by single word adverbs, and that stance adverbials mainly occur in the medial and initial position in a clause. The research revealed that stance adverbials are an important part of TED talks on business.