Koriģējoši attīstošā darbība sākumskolas skolēniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem
Автор
Liepiņa, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Дата
2015Metadata
Показать полную информациюАннотации
Diplomdarbu „Koriģējoši attīstošā darbība sākumskolas skolēniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem” izstrādāja studiju programmas skolotājs – logopēds studente Ieva Liepiņa. Pētījuma mērķis bija noskaidrot, kā koriģējoši attīstošā darbība ietekmē fonētiski fonemātiskos traucējumus sākumskolas skolēniem. Tika izvirzīta hipotēze, ka koriģējoši attīstošā darbība sekmē fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanu, ja ievēro skolēnu individuālās vecumposma likumsakarības un koriģējoši attīstošā darbība balstās uz noteiktām fonemātiskās uztveres traucējumu novēršanas metodēm. Pamatojoties uz teorētiskajām atziņām, diplomdarba autore izprot, ka fonētiski fonemātiskie traucējumi negatīvi ietekmē skolēnu spēju sekmīgi apgūt valodu un līdz ar to arī citus mācību priekšmetus un uzskata, ka ir būtiski uzsākt mērķtiecīgu koriģējoši attīstošo darbību pēc iespējas savlaicīgāk, lai šie traucējumi nekļūtu par pamatu noturīgiem mācīšanās traucējumiem. Lai sasniegtu izvirzīto mērķi, diplomdarba autore izvirzīja un īstenoja piecus uzdevumus – noskaidroja sākumskolas skolēnu skaitu ar fonētiski fonemātiskajiem traucējumiem, noskaidroja vai un kā šie traucējumi ietekmē skolēnu sekmību citos mācību priekšmetos, apzināja koriģējoši attīstošās darbības daudzveidību un veica šo darbību, kā arī salīdzināja un analizēja pētījumā iegūtos datus. Tika veikta visu 1. – 4. klašu skolēnu sākotnējā runas pārbaude un apkopoti dati tabulās 1. pielikumā, bet padziļināta fonoloģisko spēju izpēte un salīdzinošā analīze, kā arī koriģējoši attīstošā darbība – izraudzītajai skolēnu grupai ar fonētiski fonemātiskajiem traucējumiem (Skat. 2. un 6. pielikumu). Analizējot pētījumā iegūtos datus apstiprinās izvirzītā hipotēze – koriģējoši attīstošā darbība sekmē fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanu vai samazina šo traucējumu ietekmi sekmīgā valodas apguvē. Atslēgas vārdi – sākumskolas skolēni, fonētiski fonemātiskie traucējumi, koriģējoši attīstošā darbība. Diploma "Adjusting developmental activities for primary school children with disabilities phonetically phonematic" developed the program teacher – speech therapist student Ieva Liepiņa. The aim was to find out how corrective developmental activities affect phonetically phonematic interference for primary school children. The hypothesis was that the developmental, corrective action contributes phonetically phonematic avoid interference, provided that they meet pupils' individual age group regularities and developmental, corrective action based on certain phonematic perception troubleshooting methods. Based on theoretical knowledge, graduation author understands that phonetically phonematic disorder negatively affects students' ability to successfully learn the language and thus the other subjects, and believes that it is essential to initiate targeted corrective developmental activities as soon as possible, so that these problems do not become the basis for persistent learning disabilities. To achieve the goal, the author gave the diploma and implemented five tasks - looked at the number of primary school pupils with phonetically phonematic disorders showed whether and how these disorders affect learning progress in other subjects, identified corrective developing multiple activities and carried out these activities as well compared and analyzed study findings. It was carried out in all the 1 – 4 pupils original speech test and collect data in the tables in Annex 1 , But the depth phonological ability to research and comparative analysis, as well as developmental, corrective action – designated group of students with phonetic phonematic disorders (See. 2 . 6 and Annex ). Analyzing the study findings confirm the hypothesis – corrective developmental activities contribute phonetically phonematic avoid interference or reduce the impact of this disorder successful language acquisition. Keywords – Elementary students phonetically phonematic disorders, developmental, corrective action.