Kvalitatīvu un kvantitatīvu lasītprasmes traucējumu pazīmju identificēšanas sistēmas izveide latviešu valodai
Author
Orlovska, Madara
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Raščevska, Malgožata
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot, kādas ir svarīgākās lasītprasmes traucējumus (LT) raksturojošās pazīmes 1. un 2. klases skolēniem ar dzimto latviešu valodu, kas varētu veidot LT identificēšanas sistēmu. Vispirms no ekspertiem un zinātniskās literatūras LT jomā tika iegūta informācija par tipisko LT pazīmju kategorijām, kas tika mērītas empīriskā pētījumā 41 bērnam ar LT un pielīdzinātai kontroles grupai. Rezultāti rāda, ka svarīgākās LT pazīmes sākumskolēniem ir kvantitatīvi mērāmās, un tās ir: pazemināts nevārdu lasīšanas raitums, pazemināta reti sastopamu vārdu lasīšanas precizitāte un pazemināts teksta lasīšanas raitums. Bērni ar un bez LT lasīšanā pieļauj līdzīga veida kļūdas, tikai bērni ar LT tās pieļauj biežāk. Pētījuma gaitā izstrādāti jauni instrumenti ar lasītprasmi saistītu spēju pārbaudei un ieteikumi LT identificēšanai latviešu valodā. Atslēgvārdi: lasītprasme, lasītprasmes traucējumi, latviešu valoda, sākumskolēni The aim of the research was to detemine the most important indices of reading disability (RD) for native Latvian speakers from Grade 1 and 2, that could form the identification system of RD. First, the information about the typical categories of RD was gathered from the experts in the field of RD and from scientific literature. These typical indices were measured in empirical study for 41 students with RD and matched controls. The results show that the most important indices of RD are quantitatively measurable, and they are: decreased nonsense word fluency, low frequency word reading accuracy and text reading fluency. Children with and without RD make similar errors during reading, but children with RD make them more often. During the study some new tools for assessment of reading-related skills were developed. Study provides suggestions for identification of RD in Latvian language. Keywords: reading skills, reading disability, identification of reading disability, Latvian language, primary students