Sporta izglītības pilnveide Vangažu vidusskolā vietējās kopienas saskaņotai attīstība
Autor
Lījvaks, Valters
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Ābeļkalns, Ilvis
Datum
2016Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Valters Lījvaks „Sporta izglītības pilnveide Vangažu vidusskolā vietējās kopienas saskaņotai attīstībai” Darba apjoms: 59 lpp., 6 tabulas, 5 attēli, 3 pielikumi, 34 literatūras avoti. ATSLĒGAS VĀRDI: sports, sporta izglītības īstenošana, mācību motivācija, vietējā kopiena, darbības pētījums Pētījuma mērķis: izzināt vietējās kopienas viedokli par sporta izglītības īstenošanu Vangažu vidusskolā, analizēt un izvērtēt pilnveidojamos aspektus, kā arī, balstoties uz pētījumā iegūtajiem rezultātiem, izstrādāt ieteikumus sporta izglītības jomas attīstībai, saskaņā ar vietējās kopienas vajadzībām. Pētījuma metodes: Darbības pētījums, kura gaitā tiek pētītas skolēnu, viņu vecāku vajadzības, kā arī pilsētas ģimenes ārstu rekomendācijas sporta izglītības nodrošināšanai Vangažu vidusskolā. Balstoties uz SVID analīzē iegūtajiem datiem, tiek noteiktas stiprās puses, trūkumi un attīstības iespējas sporta izglītības īstenošanai Vangažu vidusskolā. Maģistra darba pirmajā nodaļā analizēti izglītības jomas speciālistu viedokļi par mācību priekšmeta „Sports” nozīmību skolēnu aktīva un veselīga dzīvesveida prasmju pilnveidošanā, kā arī izvērtēta sporta nozīme skolēnu personības izaugsmes sekmēšanā. Pirmajā nodaļā arī sniegts ieskats mācību priekšmeta „Sports” izglītības īstenošanā formālajā izglītībā Latvijas un Eiropas valstu skolās salīdzinošā aspektā. Otrajā nodaļā maģistra darba autors analizē skolēnu veselīga un aktīva dzīvesveida veicināšanas kā savas veselības nodrošināšanas aktualitāti pretrunā ar skolēnu motivācijas trūkumu regulāri piedalīties sporta nodarbībās. Analizēta mācību motivācijas saistība ar skolēnu – skolotāja mijiedarbības procesu un mācību sasniegumu vērtēšanas kritērijiem sportā, kā arī atbrīvojumiem no piedalīšanās sportiskajās aktivitātēs sporta stundās. Trešajā nodaļā aprakstīta sporta izglītības īstenošana Vangažu vidusskolā formālajā un neformālajā izglītībā, raksturoti skolēniem un ģimenēm organizētie sportisko aktivitāšu pasākumi, kas tiek rīkoti ar mērķi pilnveidot vietējās kopienas pārstāju sadarbību un attīstību sporta jomā. Ceturtajā nodaļā ir aprakstīta darbības pētījuma īstenošana Vangažu vidusskolā un analizēti pētījuma rezultāti. SUMMARY Valters Lijvaks “Balanced physical development and physical education perfection for the local community at Vangazu Secondary school”. The paper consists of 59 pages, 6 tables, 5 pictures, 3 appendixes, 33 literature sources. KEY WORDS: physical education, realization of physical education, studying motivation, local community, investigation of activities. The aim of the paper: to find out local residents’ opinion about physical education realization at Vangazu Secondary school, analyze and estimate aspects of improvement; according to the final results to work out recommendations for physical education perfection for local community. Methods of investigation: during the investigation the requirements among children, their parents as well as family doctors’ recommendations for the proper PE providing at Vangazu Secondary school have been researched. According to the analysis of SVID the advantages and disadvantages, pros and cons related physical education at Vangazu Secondary school have been defined. The first part of master’s thesis has got the analysis of experts’ opinions about the role of PE as a subject to advance students’ active and healthy lifestyle at school as well as the importance of sport for children’s personality traits improvement. In the first part there is the comparison between physical education studying compulsory program in Latvia and other European countries. In the second part the author thinks through about a lack of motivation among students to lead healthy and active lifestyle and go in for sports on a regular basis. Studying motivation related to interaction between a teacher and a pupil as well as evaluation system has been analyzed; a discharge from PE lessons was researched. In the third part the author has described a program of physical education in formal and informal way at Vangazu Secondary school, characterized the sport events and competitions which has been organized for students and their parents with a purpose to improve interaction and collaboration between people of local community. In the forth part of master’s thesis the author gives a description of the realization of physical education program at Vangazu Secondary school and shows the results of the research.