Dāvināšana kā patērēšanas kultūras iezīme. Parfimērijas iegādes ietekmējošie faktori
Author
Liepiņa, Krista
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Stašāne, Lolita
Date
2016Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba “Dāvināšana kā patērēšanas kultūras iezīme. Parfimērijas iegādes ietekmējošie faktori” mērķis ir izpētīt, kas ir patērēšana un kas ietekmē patērētāju uzvedību ikdienā, kā arī svētku laikā, lēmuma pieņemšanas procesā, izvēloties preces dāvināšanas mērķim, nevis personīgai lietošanai. Darba teorētiskajā daļā apskatītas tādu jēdzienu teorētiskie aspekti kā patērēšana un patērniecība, patērēšanas kultūra, patērētāju uzvedība, patērētāju identitāte, kā arī tiek apskatīta dāvanu dāvināšanas jēdziens un dāvanu dāvināšana kā daļa no patērētāju kultūras un veikts ieskats parfimērijas produktu segmenta raksturlielumos un to patērēšanā. Darba ietvaros ar daļēji strukturētas intervijas, anketēšanas, novērojuma un kvalitatīvās kontentanalīzes metožu palīdzību tiek pētīti ietekmes faktori lēmuma pieņemšanā, gadījumos, kad preču iegādes motivācijas nav saistītas ar personīgo vajadzību fizisku apmierināšanu, bet tiek izdarītas ar mērķi iegādāto preci pasniegt kā dāvanu kādai lēmuma pieņemšanā neiesaistītai pusei. Darba struktūru veido trīs daļas – teorētiskā, metodoloģiskā un pētnieciskā daļa. Darba izstrādes rezultātā tika secināts, ka dāvanu dāvināšana ir neatņemama patērētāju kultūras sastāvdaļa un, izvēloties parfimērijas preces dāvināšanai, tādiem aspektiem kā zīmols un vizuālais noformējums var būt noteicošā nozīme. The bachelor’s thesis “Gift giving as an aspect of consumer culture. Factors of impact when aquiring perfume” goal is to research the available sources on subjects as consumerism and what aspects affect the decision making when buying goods in order to give them as a gift instead of consuming them by one’s self. The theoretical part discusses the theoretical aspects of such means as consumerism, consumer culture, consumer behaviour, consumer identity, as well as looks at gift giving as a part of consumer culture. In order to conduct the research part of the thesis a mix of four research methods were used – Semi structured interviews, surveying, observation and qualitative content analysis. Thesis consists of three main parts – theoretical, methodological and empirical part. The results of the research conducted in the thesis leads to conclusion that gift giving can considered to be a significant part of consumer culture as well as that some of the main factors that affect the decision making when acquiring perfume for gift giving purposes are brand and visual aspects of the packaging.