Attiecību agresijas, viktimizācijas un vecāku audzināšanas pieeju saistības 4-7 gadus veciem bērniem
Author
Olava, Sandra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Martinsone, Baiba
Date
2016Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai pastāv saistība starp attiecību agresiju, viktimizāciju un vecāku audzināšanas pieejām 4-7 gadus veciem bērniem. Pētījuma jautājumi: 1. Kādas saistības pastāv starp attiecību agresiju, viktimizāciju un vecāku audzināšanas pieejām 4-7 gadus veciem bērniem? 2. Kā vecāku audzināšanas pieejas un viktimizācija prognozē attiecību agresiju 4-7 gadus veciem bērniem? Pētījumā piedalījās 69 pirmsskolas vecuma bērni, no tiem 42 zēni un 27 meitenes, no četrām dažādām pirmskolas izglītības iestādēm. Katram skolotājam un vecākam individuāli tika piedāvātas veidlapas ar trīs aptaujām: demogrāfisko datu aptauja (bērna dzimums, bērna vecums, izglītības iestāde), audzināšanas pieeju aptauja (Block's Child Rearing Practices Report (CRPR)) (Roberts, Block & Block, 1984) un pirmsskolas sociālās uzvedības aptauja skolotāju forma (Preschool Social Behavior Scale–Teacher Form, Crick et al., 1999). Katrai skolotājai tika lūgts aizpildīt aptaujas ne vairāk kā par trim bērniem. Pētījumā tika noskaidrots, ka pastāv statistiski nozīmīga saistība starp vecāku psiholoģisko kontroli un bērnu attiecību agresiju (r=0,27, p< 0,05). Statistiski nozīmīgi attiecību agresiju prognozē viktimizācija (β=0,47, p<0,01) un vecāku audzināšanas pieeja – psiholoģiskā kontrole (β=0,20, p<0,05). The aim of this research is to detect whether there exists a relation amongst relational aggression, victimization and parenting styles in 4 – 7 year-olds. Research questions: 1. Is there a relation amongst relational aggression, victimization and parenting styles in 4 – 7 year-olds? 2. How to predict relational aggression through parenting styles and victimization in 4 – 7 year-olds. Research involves 69 preschool children, of which 42 boys and 27 girls, from four different preschool education centers. Each teacher and each parent received research sheets of three different questionnaires: demographical data sheet (the sex and age of the child and preschool name he/she attends), Block's Child Rearing Practices Report (CRPR) (Roberts, Block & Block, 1984) and Preschool Social Behavior Scale–Teacher Form, Crick et al., 1999). Each teacher was asked to fill out questionnaires regarding not more than three children Research reveals that there exists a statistically significant relation between parent’s psychological control and relational aggression in children (r=0,27, p< 0,05). There is a statistical significance in predict relational aggression through victimization (β=0,47, p<0,01), and parenting styles predict psychological control (β=0,20, p<0,05).