Tolerantas klases kultūras veidošanās pedagoģiskie nosacījumi
Author
Iesmiņa, Santa
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Rubene, Zanda
Date
2016Metadata
Show full item recordAbstract
Tolerance kā vērtība sabiedrības saskaņotas attīstības un izglītības kontekstā tiek uzsvērta gan Latvijas, gan ārzemju normatīvajos aktos. Klases ietvaros tolerantas attieksmes un pozitīvas klases kultūras veidošanu ietekmē gan skolēnu audzināšana ģimenē, gan skolas vide, kurā skolotājs ir atbildīgs par skolēnu saliedēšanu un izglītošanu globāli nozīmīgās tēmās. Maģistra darbā veikts gadījuma pētījums, kura mērķis ir izpētīt, kādi pedagoģiskie nosacījumi skolotājam ir jāīsteno, lai veicinātu tolerantas klases kultūras veidošanos. Lai sasniegtu maģistra darba mērķi, pētījumā tika izpētīta literatūra par tolerantas attieksmes kā vērtības būtību audzināšanas procesā, par skolotāja – audzinātāja atbildību skolēnu izglītošanā un klases kultūras veidošanā. Tika izzinātas skolēnu attieksmes un to veidošanās globalizācijas kontekstā, veicot skolēnu pedagoģisko izpēti ar anketēšanas palīdzību sadarbībā ar skolas atbalsta personālu. Darba autore izplānoja un novadīja audzināšanas stundas globālās izglītības kontekstā. Maģistra darba izstrādes laikā tika apkopoti skolēnu vecāku viedokļi, vēlmes un uzskati saistībā par pētījuma tēmu, veicot anketēšanu. Lai noskaidrotu vēlamos sasniedzamos rezultātus un veicamos uzdevumus maģistra tēmas ietvaros no dažādu pārstāvju pusēm, tika organizēta fokusgrupas diskusija. Balstoties uz pētījuma teorijas un empīriskās daļas iegūto datu analīzi, darba autore izstrādāja vadlīnijas skolotājiem tolerantas klases kultūras veidošanai. Maģistra darbā ir 137 lapaspuses, 20 tabulas un 11 attēli. Darbam pievienoti 14 pielikumi. Atslēgvārdi: tolerance, klases kultūra, audzināšana, globālā izglītība, kritiskā domāšana Tolerance as a value in a context of coherent development of society and education is emphasized within Latvian and foreign laws and regulations. Developing tolerant attitude and positive classroom culture is influenced by students` education environment in family and in school, where teacher is responsible for consolidating and educating students within globally crucial topics. A case study has been carried out in the Master Thesis with the aim to explore the educational prerequisites for facilitating tolerant classroom culture. In order to achieve the aim, literature about tolerant attitude as a value in education process and teacher`s responsibility of developing classroom culture has been explored. Students` attitudes and their formation in the context of globalization were examined with the help of questionnaire created in collaboration with school support staff. The author designed and conducted class lessons within global education. Parents` opinions, expectations and views on the topic of the research have been varified with questionnaire. To find out the approachable results and tasks within the topic of the research from various perspectives, a focus group discussion was organised. In accordance with the results of data analysis of theoretical and empirical part of the research, the author developed guidelines for teachers to develop tolerant classroom culture. The Master Thesis consists of 137 pages, 20 tables and 11 figures. There are 14 appendices attached in the research. Keywords: tolerance, class culture, classroom management, global education, critical thinking