• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Korpusu izmantošana angļu akadēmiskās rakstīšanas mācīšanā

Thumbnail
View/Open
306-54583-Kraukle_Ieva_ik10176.pdf (1.609Mb)
Author
Kraukle, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Vinčela, Zigrīda
Date
2016
Metadata
Show full item record
Abstract
Uz tekstu korpusu lietojuma balstītas valodu studijas ir atzītas par efektīvu metodi dažādu valodas aspektu mācīšanā, sākot ar korpusu analīzi mācību materiālu sagatavei līdz aktīvai korpusu izpētei mācību procesā. Viens no galvenajiem terciārā līmeņa akadēmiskās rakstīšanas apguves uzdevumiem ir leksiskās kohēzijas aktualizācija, tādēļ pētījuma darba mērķis ir veidot un veikt korpusu balstītas darbības, kas veicina studentu un mācībspēku izpratni par leksiskās kohēzijas nozīmi rindkopu rakstīšanā, kā arī veidot studentu korpusu pēc šo darbību pārbaudes. Gadījuma izpētes metodes ietvaros pielietotā kvalitatīvā, kvantitatīvā un korpusa analīze ļāvusi atzīt, ka korpusu balstītas darbības sekmē leksiskās kohēzijas kā svarīgas akadēmiskās rakstīšanas sastāvdaļas, īpaši rindkopu rakstīšanas, apzināšanos.
 
Corpus-based language studies recently have been recognized as an efficient tool for a variety of linguistic aspects to be taught, ranging from corpora consultation for material development to approaches demanding active classroom corpus examination. One of the major objectives of tertiary level academic writing instruction being actualization of lexical cohesion, the goal of the current thesis is to introduce learner-centred and teacher-centred corpus-related activities for improving the aspect of lexical cohesion in students’ writing, and design a learner corpus of paragraphs after piloting these activities. The performance of a case study within which qualitative and quantitative approaches have alternated with corpus analysis has permitted acknowledgment of corpus application as beneficial for promoting awareness of lexical cohesion as a vital component of academic writing, namely paragraph writing.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/32584
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV