Negodprātīga labuma iegūšana no citām personām piederošām preču zīmēm
Author
Bitāne, Beatrise
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Krūmiņš, Mārcis
Date
2016Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalura darba autore pētījusi negodprātīga labuma gūšanu no citām personām piederošām preču zīmēm. Darbā tiek analizēts kā izpaužas negodprātīga labuma gūšana, kā arī tas, uz kādām pazīmēm izpaudīsies pārkāpums. Pētījuma mērķis ir iegūt padziļinātāku izpratni par negodprātīga labuma gūšanu no citām personām piederošām preču zīmēm jēdziena saturu, kā arī izpētīt iespējamos tiesiskos aizsardzības līdzekļus. Darba uzdevumi ir: noskaidrot jēdziena no preču zīmes atšķirtspējas vai no reputācijas negodīgi gūtas priekšrocības saturu; analizēt, kuri kritēriji nosaka, ka radīts kaitējums preču zīmes reputācijai un atpazīstamībai; izpētīt, kādus tiesiskos aizsardzības līdzekļus preču zīmes īpašnieks varēs izmantot, lai aizsargātu savu preču zīmi. Pētījuma rezultātā autore ir noskaidrojusi, ka netaisnīgi gūtais labums no citām personām piederošām preču zīmēm attiecas uz slavenu (plaši pazīstamu) preču zīmi, tās plašo atpazīstamību, reputāciju, kā arī attiecīgās zīmes atšķirtspēju, kura radusies izmantošanas rezultātā. Attiecīgi iepriekšminētie kritēriji ir pārbaudāmi un analizējami tiesā. Trešā persona, izmantojot šādas zīmes, gūst netaisnīgu labumu, kas rada priekšrocība, atvieglojot preces tirdzniecību. Lai noteiktu preču zīmes plašo pazīstamību, jāņem vērā tās pazīstamība attiecīgajā patērētāju lokā reklāmas pasākumu rezultātā, izmantošanas ilgums un intensitāte, kā arī uzņēmuma preču zīmes veicināšanā ieguldīto līdzekļu apmērs. Atšķirtpēja izriet no konkrēto preču zīmju vizuālo, fonētisko vai konceptuālo līdzību sajaukšanas iespējas visaptverošā vērtējuma, kas balstīts uz radīto kopējo iespaidu, ņemot vērā to atšķirtspējīgos un dominējošos elementus. Galvenā loma zīmju atšķirtspējas noteikšanā ir vidusmēra patērētaja uztverei, kurš preču zīmi uztvers kopumā un neanalizēs tās dažādās detaļas, kuru uzskata par samērā informētu, taču viņa uzmanības līmenis var mainīties atkarībā no konkrēto preču vai pakalpojumu kategorijas, piemēram, attiecība uz plaša patēriņa precēm. Lai efektīvi aizsargātu savas tiesības, personas pienākums ir norādīt atbilstošākos tiesiskos aizsardzības līdzekļus. Pagaidu tiesiskie aizsardzības līdzekļi nepieciešami, lai aizsargātu preču zīmes īpašnieka tiesības vai lai novērstu pastāvošo vai sagaidāmo kaitējumu, līdz sprieduma spēkā stāšanās brīdim. Autore vēlas rosināt preču zīmes parodijas iekļaušanu Preču zīmju likuma 5.panta piektajā daļā kā vienu no izņēmuma tiesību ierobežojumiem, lai nepamatoti netiktu ierobežota izteiksmes brīvība. Preču zīmes parodija būs aizsargājama, ja piepildīsies tādi kritēriji kā parodijas mērķis, parodētāja labticība, parodijas attēlošanas veids, oriģinalās zīmes un parodijas līdzība un sajaukšanas iespējas pakāpe. The Author Bachelor's work is targeted to research the unfair advantage taken from other person's trade marks. In work author analyses the manner of how the unfair advantage is taken as well as the identification of the criteria, where such violation can be seen. The study aims to gain more in-depth understanding the content of concept of taking an unfair advantage from other person’s as well as to explore possible remedies. Work tasks are: to clarify the notion of the distinctive character or the repute of the unfair advantage the content; to analyze the criteria taken into account to determine that no harm to the trade mark's reputation and renown; to examine what legal remedies the trademark owner will be able to use it to protect their trademark. The Author found that the unfair advantage taken from other person's trade marks is related to the famous (well-known) mark, its renown, reputation, as well as the distinctive signs, which stems from its use. Accordingly, the above criteria are verified and analyzed in court. Third party use of such marks by taking unfair advantage creates an advantage which is gained from the party's reputation or distinctive of a mark as a trade facilitation. In order to determine wheather the trade mark is well known, the relevant group of consumers, result of promotional activities or any other contributed to its publicity reasons, duration and intensity of exercise, as well as the company's actions to promote the invested amount of money as a result of the advertising activities are taken into account. Distinctive character results from the marks visual, phonetic or conceptual similarity of likelihood or confusion, based on the marks overall impression in the light of their distinctive and dominant components. A key role in determining the distinctive character is the perception of the average consumer who perceives a mark as a whole and does not analyze its various details, but is reasonably well informed, when there is a wide range of consumer products. The author wishes to encourage the trademark parody into the Trademark Law's fifth paragraph of Article 5, as one of the fair use examples, in order not to excessively restrict freedom of expression. Trademark parody will be protected if the criteria such as the goal of parody, good faith, portraying way of parody, level of similarity between original mark and parody will be proven.