• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dāvināšana kā patērēšanas kultūras iezīme. Rokas pulksteņu iegādes ietekmējošie faktori

Thumbnail
View/Open
309-55287-Erdmane-Hermane_Kristiana_ke13020.pdf (2.441Mb)
Author
Erdmane-Hermane, Kristiāna
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Stašāne, Lolita
Date
2016
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba tēma ir ‘’Dāvināšana kā patērēšanas kultūras iezīme. Rokas pulksteņu iegādes ietekmējošie faktori’’. Darba mērķis ir noskaidrot, kā cilvēki izvēlas dāvanas, kādi ir noteicošie kritēriji dāvanu izvēlē un vai rokas pulkstenis ir aktuāls tieši kā dāvana, un kas ir galvenais tā izvēlē, ja cilvēks to vēlas kādam dāvināt. Darbs sastāv no teorētiskās daļas, metodoloģijas un pētījuma.Teorētiskajā daļā tiek apskatīts, kas ir patērniecība un patērēšana, kā patērēšanas kultūra iespaido patērētaja uzvedību un dzīves stilu, kā arī tiek apskatīta dāvināšanas kultūra un veikts īss ieskats tajā, cik liela ietekme uz patērētāju ir reklāmai, izvēloties preces patērēšanai.Bakalaura darba empīriskā daļa sastāv no pieciem pētījumiem: intervija ar rokas pulksteņu veikala pārdevēju, fokusa grupas diskusija, aptauja, novērojuma metode un kvalitatīvā kontentanalīze rokas pulksteņu reklāmās.Galvenā atklātā tendence – cilvēki rokas pulksteni kā dāvanu izvēlas vadoties pēc trīs kritērijiem, par galveno izvēloties cenu, tai seko dāvanas saņēmēja personība, bet kā trešo atstājot zīmola izvēli.
 
Title of the bachelor thesis is “Gift giving as a culture of consumerism. Influencing factors of wristwatch purchasing”. Aim of the thesis is to research how and what are the main factors for people choosing gifts. In the meantime, to find out if hand watch is actual as a gift and what stands behind the decision of choosing it, if person wants to give it as a gift.Thesis consists of theoretical part, methodology and research.In the theoretical part is explained what is consumerism and consumption, how the consumption culture affects consumer behaviour and life-style, as well described what is giving gifts as a culture. There is presented short insight on how big is the influence by commercials when choosing the goods for consumption.Bachelor thesis empirical part consists of five researches: interview with the wristwatch salesman, focus group discussion, survey, observation method and qualitative content analysis in wristwatch commercials.The main revealed trend – people tend to look on three main criteria when purchasing wristwatch as a gift, the most important is price, then there comes the personality of person to whom the gift will be gifted and as the third one leaving the brand of the watch.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/32969
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV