Stresa pārvarēšanas stratēģiju, agresijas un izdegšanas saistība skolotājām
Author
Žukauska, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Gaitniece-Putāne, Anda
Date
2016Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai pastāv saistība starp stresa pārvarēšanas stratēģijām, agresiju un izdegšanu skolotājām. Pētījumā piedalījās 93 skolotājas no dažādām Latvijas skolām (30 sākumskolas, 33 pamatskolas un 30 vidusskolas skolotājas vecumā no 25 līdz 66 gadiem). Kā izpētes metode tika izmantota Stresa pārvarēšanas stratēģiju aptauja (Carver, Scheier, & Weintraub, 1989), Agresijas aptauja (Buss & Perry, 1992) un K. Maslakas izdegšanas aptauja-Skolotāju aptauja (Maslach, Jackson, Leiter, 1996). Atbilde uz pētījuma jautājumiem, vai pastāv saistības starp stresa pārvarēšanas stratēģijām, agresiju un izdegšanu atšķirīga vecuma un darba stāža skolotājām ir, ka pastāv statistiski nozīmīgas saistības. Pētījuma rezultāti parādīja, ka pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības starp dažāda vecuma skolotājām un stresa pārvarēšanas stratēģijām un agresiju, savukārt, nav novērojamas statistiski nozīmīgas atšķirības starp aptauju rezultātiem sākumskolas, pamatskolas un vidusskolas skolotājām. The aim of this study was to find out the connection of stress management strategies, aggression and burnout in teachers. 93 female teachers from different Latvian schools took part in this study (30 primary, 33 elementary and 30 secondary school teachers in the age from 25 to 66). The method used in the study was The Coping Orientation of Problem Experience Inventory (Carver, Scheier, & Weintraub, 1989), The Aggression Questionnaire (Buss & Perry, 1992) and Maslach Burnout Inventory-Educator’s Survey (Maslach, Jackson, Leiter, 1996). The answer to the study questions, whether there is a connection of stress management strategies, aggression and burnout in different age and work experience is, that there are statistically significant connections. The study results showed that there were statistically significant differences between teachers of different age and stress management strategies and aggression, in turn, there are no statistically significant differences between research results in primary, elementary and secondary school teachers.