Uztvertais stress un sociālais atbalsts pirmā kursa studentiem
Author
Rotberga, Māra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stokenberga, Ieva
Date
2016Metadata
Show full item recordAbstract
Šī pētījuma mērķis ir noskaidrot, vai saņemtais sociālais atbalsts saistās ar uztvertā stresa līmeni. Pētījumā piedalījās 120 Latvijas universitātes pirmā kursa studenti no četriem studiju virzieniem – psiholoģijas, medicīnas, fizikas un jurisprudences bakalaura programmas. Pētījumā tika pielietotas divas aptaujas. Pirmā ir “Uztvertā stresa skala” aptauja (PSS- Perceived Stress Scale, Cohen, Kamarc & Mermelstein, 1983), Latvijā aptauju adaptējusi Stokenberga I., 2002. Otrā aptauja ir “Saņemtā sociālā atbalsta skala” (MSPSS- Multidimensional Scale of Perceived Social Support, Dahlem, Zimet & Farley, 1988), Latvijā aptauju adaptējusi Voitkāne, S. & Miezīte, S., (2001). Pēc pētījuma veikšanas tika noskaidrots, ka aptaujātie studenti izjūt mērenu stresa līmeni, kā arī novērtē saņemto sociālo atbalstu kā pietiekošu augstu, kas nozīmē to, ka starp abiem mainīgajiem netika konstatētas sakarības. Apskatot to, vai dzīvesvietas maiņa ietekmē respondentu saņemto sociālo atbalstu un uztverto stresu, statistiski nozīmīgas atšķirības netika atklātas. Ir vērts pieminēt, ka tika novērotas atšķirības starp dažādu nozaru studentiem. The goal of this research is to determine if the received social support is associated with perceived stress level. 120 Latvian first year university students took part in this research from four fields of study - psychology, medicine, physics and law bachelor programs. Two surveys were used during the research. The first being "Perceived stress scale" survey (PPS, Cohen, Kamarc & Mermelstein, 1983), in Latvia the survey was adapted by Stokenberga I., (2002). The second survey is "Multidimensional Scale of Perceived Social Support " (MSPSS, Dahlem, Zimet & Farley, 1988), in Latvia the survey was adapted by Voitkane S. and Miezite S., (2001). Results of the research show that the surveyed students experience moderate stress levels as well as evaluate the received social support as high enough, which means that there are no correlations between the two variables. Statistics also don't show significant differences in reviewing whether change of residence affect respondents received social support and perceived stress. It's worth mentioning differences were observed between students from different fields of study.