Dominējošā stāvokļa konstatēšana elementi
Author
Grauziņa, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Mantrovs, Vadims
Date
2016Metadata
Show full item recordAbstract
Konkurences tiesībās dominējošais stāvoklis bieži tiek saistīts ar tirgus daļu. Konkurences tiesību piemērotāji plaši izmanto tirgus daļas, lai parādītu tirgus varas līmeni, kurš pieder tirgus dalībniekam: zema tirgus daļa norāda uz zemu tirgus varu, savukārt augsta tirgus daļa ir augstas tirgus varas rādītājs. Tādejādi tirgus daļas kalpo kā slieksnis dominējošā stāvokļa konstatēšanai. Tomēr tirgus daļa nevar sniegt pilnīgu priekšstatu par situāciju tirgū, kurā tirgus dalībieks, iespējams, atrodas dominējošā stāvoklī. Tirgus daļas rādītāji nesniedz ieskatu par potenciālo konkurentu ietekmi uz jau eksistējošo tirgus dalībnieku tirgus varu, jo skaitļus nevar attiecināt uz kādu, kurš vēl nav tirgus dalībnieks. Lai tirgus dalībniekam patiesi varētu piemist dominējošais stāvoklis, tam ir jāatrodas tādā pozīcijā, kurā tirgus vara šim tirgus dalībniekam varētu tikt nosargāta kādu laika periodu. Dominējošais stāvoklis ir vairāku faktoru kopums, kurus apskatot atsevišķi, tie ne vienmēr būs noteicoši. Tomēr dominējošā stāvokļa noteikšanā nevar aprobežoties tikai ar tirgus daļas noteikšanu, ir nepieciešams izvērtēt arī citus faktorus. Līdz ar to dotā darba mērķis ir noskaidrot, kādi faktori ir nozīmīgi, vērtējot dominējošā stavokļa esamību. Ņemot vērā to, ka tirgus daļu lielums var izrādīties maldinošs, ja dominējošā stāvokļa konstatēšanā konkrences tiesību piemērotāji vadīsies tikai pēc tirgus daļām. Vērtējot dominējošo stāvokli, ir jāņem vērā, ka katrs pētāmais gadījums ir individuāls un tādēļ ir svarīgi rūpīgi izvērtēt informāciju par tirgus daļu attīstību, tirgus apstākļiem, produktu daudzveidību un tirgus dalībniekiem. Vērtējot dominējošā stāvokļa esamību ir nepieciešams vērst uzmanību arī tādiem elementiem kā dominējošā tirgus dalībnieka tirgus daļu analīze, konkurējošo tirgus dalībnieku tirgus daļu analīze, šķēršļu ienākšana tirgū u.c. Atslēgas vārdi: Dominējošais stāvoklis, tirgus daļa, tirgus vara, potenciālie konkurenti, šķēršļu ienākšana tirgū. In competition law, market power are often articulated in terms of market shares. Applaiers of competition law use market shares to show the level of market power, which owns an undertaking: low market share points the low market power, while high market share is sign of high market power. That’s whay market share serves as the threshold for finding the market power. However, market shares cannot provide a complete picture of the market situation in which the market's participants possibly have market power. Market share figures do not provide an insight into the potential impact of competitors on an existing market's participants market power, because the numbers cannot be applied to someone who is not yet a market participant. For market participant could indeed possess a dominant position, it must be located in a position where that market participant could defend its market power for some period of time. Market power is a combination of several factors, if they will be considered separately, they will not necessarily be a decisive. Market share s are not themselves measures of market power, thus, the given work is to find out what factors are important in assessing of market power. Considering, that size of market power may be deceptive, if appliers of competition law will be guided only by the market shares, assessing market power. It should be noted that each researched case is individual and it is therefore important to carefully assess the information on market shares, market conditions, product diversity and market participants. Assessing market power it is necessary to draw attention to elements such as the analysis of leading market participants’ market share, analysis of competing market participants’ market shares, barriers to entry etc.