• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matemātisko priekšstatu veidošana 5-6 gadīgiem bērniem ar jauktiem attīstības traucējumiem

Thumbnail
View/Open
299-56500-Karklina_Dace_dk09270.pdf (5.101Mb)
Author
Kārkliņa, Dace
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vīgante, Rasma
Date
2017
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba nosaukums: “ Matemātisko priekšstatu veidošana 5 – 6 gadīgiem bērniem ar jauktiem attīstības traucējumiem“. Autore: Dace Kārkliņa Darba zinātniskā vadītāja: Doc., Dr. paed. Rasma Vīgante Darba apjoms: 66 lpp., 7 tabulas, 15 attēli, 37 literatūras avoti, 7 pielikumi. Pētījuma mērķis: izpētīt matemātisko priekšstatu veidošanas iespējas 5 –6 gadīgiem bērniem ar jauktiem attīstības traucējumiem. Pētījuma objekts: matemātisko priekšstatu veidošana. Pētījuma priekšmets: pielāgoti vingrinājumi matemātisko priekšstatu apguvei. Pētījuma metodes: 1)Pedagoģiskās un psiholoģiskās literatūras analīze; 2)Bērna attīstības vēstures analizēšana; 3)Pedagoģiskā novērošana; 4)Pārrunas. Pētījuma jautājums: kā bērniem ar jauktiem attīstības traucējumiem saprotami veidot matemātiskos priekšstatus? Teorētiskajā daļā tiek analizēta pedagoģiskā un psiholoģiskā literatūra, kas saistīta ar attīstības īpatnībām 5 – 6 gadīgiem bērniem ar jauktiem attīstības traucējumiem, izzinātas iespējas par matemātisko priekšstatu veidošanu un attīstīšanu. Pētījuma teorētiskā daļa balstās uz V. Avotiņa., S.Liepiņas., S.Tūbeles., G.Svences., J.Menča., R.Ukstiņas., I. Freimaņa., R. Vīgantes., M. Montesori un citu autoru atziņām par 5 – 6 gadīgu bērnu ar jauktiem attīstības traucējumiem attīstību un teorētisko skaidrojumu par matemātisko priekšstatu veidošanu. Praktiskajā daļā tiek piedāvāti un aprobēti vingrinājumi rotaļnodarbībām matemātisko priekšstatu veidošanai. Tiek veikta pedagoģiskā novērojuma laikā iegūto rezultātu analīze.
 
The research papers title: “ Developing mathematical concepts for 5 - 6 years old children with different diagnosed developmental disabilities “. The author: Dace Kārkliņa The research papers supervisor: Doc., Dr. paed. Rasma Vīgante The research paper consists of: 66 pages, 7 tables, 15 pictures, 37 literature sources, appendices. The research aim: to explore opportunities of mathematical concepts for 5 - 6 years old children with different diagnosed developmental disabilities. The research object: mathematical concepts formation. The research subject: adapted exercises for mathematical concepts acquirement. The research methods: 1)Pedagogical and psychological literature analysis; 2)Analysis of the child’s development history; 3)Pedagogical observation; 4)Discussions. The research question: how understandably create mathematical concepts to children with different diagnosed developmental disabilities? In the theoretical part of the research pedagogical and psychological literature that is associated with development’s features for 5-6 year old children with different diagnosed developmental disabilities is analyzed, opportunities of mathematical concepts formation and development are explored. The researchs theoretical part is based on V. Avotiņš, S.Liepiņa, S.Tūbele, G.Svence, J.Mencis, R.Ukstiņa, I. Freimaņis, R.Vīgante, M.Montesori and the other authors’ knowledge of the development of 5-6 year old children with different diagnosed developmental disabilities and theoretical explanation of the mathematical concepts formation. In the practical part of the research, exercises for play lessons in order to create mathematical concepts are provided and approved. The analysis of the obtained results during the pedagogical observation is made.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/34537
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV