8.klases skolēnu pētniecisko prasmju pilnveide temata dabas zonas apguvē
Autor
Samuiļenko, Diāna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalvāne, Gunta
Datum
2017Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Maģistra darba tēma ir „8.klases skolēnu pētniecisko prasmju pilnveide temata dabas zonas apguvē”. Lai skolēni pilnveidotu pētnieciskās prasmes, apgūstot tematu par dabas zonām, svarīgi ir izvēlēties atbilstošās mācību metodes un paņēmienus. Skolotājiem jāorganizē mācību process, kurā skolēni pilnveido zināšanas un prasmes, apgūstot tematu par dabas zonām un izmantojot daudzveidīgas metodes un paņēmienus. Līdz ar to pētījuma mērķis ir izpētīt un izvērtēt, kā var veicināt skolēnu pētniecisko prasmju pilnveidi un veicināt holistisko jeb veseluma redzējumu, apgūstot tematu par dabas zonām. Pētījums ir gadījuma pētījums, kurā veikta 8.klases skolēnu un ģeogrāfijas skolotāju anketēšana, izstrādāti mācību materiāli, novadītās ģeogrāfijas stundas, izmantojot dažāda veida uzdevumus, kas sekmē skolēnu pētniecisko prasmju pilnveidi, analizēti skolēnu izvērtējumi. Pētījuma dati liecina, ka izmantojot dažādā veidā pētnieciskos uzdevumus, var palīdzēt skolēniem apgūt tematu par dabas zonām, kas ir obligāta ģeogrāfijas mācību satura sastāvdaļa. Darbs grupās ar kartēm, attēliem, pašu veidotiem materiāliem sekmē skolēnu pētniecisko prasmju apguvi. Skolēniem uzlabojas prasmes informācijas meklēšanā, apkopošanā un prezentēšanā. Izglītības process jāveido tā, lai skolēni skolās izmantotu pētniecisko darbību un tās komponentus. Tas rada skolēniem interesi, motivētu tos, kā arī uzlabo zināšanas, attīsta sadarbības, domāšanas, analīzes un prezentēšanas prasmes. Pētnieciskā darbība skolā sekmē zināšanu radošu izmantošanu, radošo darbību un patstāvīgu darbību. The theme of the Master’s paper is Improvement of Research Skills in Learning Natural Regions for Form 8 Students. To improve research skills while teaching students about natural regions, it is important to choose appropriate teaching (and learning) methods and techniques. Teachers have to organize an environment where students improve their skills and knowledge of natural regions using various methods and techniques. The aim of the paper is to investigate and evaluate the means that promote students’ research skills and holistic vision, while learning about natural regions. This study is a case study in which form 8 students and Geography teachers were surveyed, teaching materials were developed, Geography lessons, that promote students’research skills, were conducted and students’feedback was analysed. The data show that the use of different types of research exercises can help students learn the subject of natural regions, that is a compulsory geography curriculum component. Group work with maps, images, self-made materials contributes to students' research skills. Students’ skills in finding information, compilation and presentation improve. The process of education should be designed so that students in schools use research work and its components. Such resesarch-oriented approach motivates students, as well as improves knowledge, develops cooperation, thinking, analysis and presentation skills. Research work in school promotes the creative use of knowledge, creativity and independent work.