Topošo skolotāju mutvārdu runas pilnveides iespējas
Author
Priekule, Ina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Mūsdienās arvien vairāk pieaugošo moderno tehnoloģiju izmantošana un mazāka komunikācija savā starpā klātienē, atstāj iespaidu uz valodas un runas attīstību jau pašā tās veidošanās sākumposmā. Valodas un runas nozīmei tiek pievērsta uzmanība vairākos pētījumos Latvijā, tieši uzsverot, ka bērna latviešu valodas vārdu krājuma sekmīgai apguvei ir skolotāju un citu pieaugušo runas paraugs, tieši viņu valodas prasmes un kvalitātes līmenis, ko bērns uztver ar dzirdes palīdzību. Maģistra darbā ir veikts gadījuma pētījums, kura mērķis ir izzināt topošo skolotāju mutvārdu runas pilnveides iespējas. Lai sasniegtu maģistra darba mērķi, pētījumā tika izanalizēta literatūra par valodas un runas nozīmi, par skaidras izrunas nozīmi topošā skolotāja darbā, par skaņu izrunas traucējumiem un to novēršanu. Tika izzināts ekspertu viedoklis, par valodas un runas nozīmi skolotāja darbā, veicot intervēšanu. Tika izzināts gan studentu viedoklis, gan docētāju viedoklis, par topošā skolotāja valodas un runas prasmēm, par skaņu izrunas traucējumu ietekmi skolotāja darbā, veicot studentu un docētāju anketēšanu. Balstoties uz pētījuma teorijas un empīriskās daļas iegūto datu analīzi, darba autore izstrādāja vadlīnijas un ieteikumus topošajiem skolotājiem mutvārdu runas pilnveidei. Maģistra darbā ir 85 lapaspuses, 2 tabulas un 21 attēli. Darbam pievienoti 5 pielikumi. The theme of the Master’s paper is “Opportunities for Pre-Service Teachers’ Verbal Speech Development”. Nowadays the increasing use of modern technologies and decreasing face-to-face communication affect the development of the language and speech already at the very beginning of its formation. Several researches in Latvia pay attention to the importance of the language and speech, particularly emphasizing that the speech model of the teacher and other adults, their language skills and the level of the language quality that the child perceives through hearing is important for the successful acquisition of the child’s Latvian language vocabulary. A case study aimed at exploring the possibilities of improving the pre-service teachers’ spoken language has been carried out in the Master’s paper. In order to achieve the aim set in the Master’s paper, the research analysed literature on the importance of the language and speech, the importance of clear pronunciation in the pre-service teacher’s work, the pronunciation defects and ways of their elimination. Experts’ view on the importance of the language and speech in the teacher’s work has been explored through interviewing. The views of students and academic staff on the language and speech skills of the pre-service teachers, the impact of speech defects in the teacher’s work had been found out with the help of the questionnairing. Basing on the analysis of the theory and data obtained in the empirical research the author has worked out guidelines and recommendations for the pre-service teachers for the improvement of the spoken language. Master’s paper is written on 85 pages, it contains 2 tables and 21 figures, and 5 appendices.